Autostrada lungă de sute de kilometri la care visau autoritățile din România în anii '80. Ce orașe importante urma să traverseze și de ce s-a renunțat la proiect
Era unul dintre cele mai ambițioase proiecte de infrastructură din țara noastră, iar autoritățile de la acea vreme erau foarte încrezătoare în reușita lui. Cu toate acestea, această autostradă gândită la începutul anilor '80 nu a mai fost construită niciodată.
Perioada comunistă din țara noastră a fost una dominată de proiecte de infrastructură ambițioase, care au transformat complet România. Însă, nu toate proiectele de acest fel au fost încununate cu succes, iar unele dintre ele nici măcar nu au fost puse în practică. În această categorie din urmă se găsește și o autostradă gândită la începutul anilor '80, care ar fi conectat România de cele mai importante orașe din Europa.
Practic, punctul de start al acestei autostrăzi transeuropene avea să fie în Polonia, în orașul Gdansk. De acolo, noua rețea avea să traverseze nenumărate alte locații importante, cum ar fi Varșovia, Cracovia, Brno, Bratislava, Budapesta, Szeged, Belgrad, Niș, Sofia, ajungând chiar și la Istanbul și Ankara.
Autostrada urma să conecteze orașe importate din Europa
În țara noastră, autostrada urma să intre prin Nădlac și să străbată 11 județe. La final, avea să conecteze Bucureștiul de orașe precum Constanța, Craiova, dar și Caracal. }n total, autostrada urma să aibă 870 de kilometri.
„Lungimea totală a tronsonului românesc al autostrăzii transeuropene va fi de circa 870 de kilometri. Itinerarul pe care se va construi magistrala va străbate 11 județe ale țării și va avea ca punct de intrare localitatea Nădlac (punctul de frontieră din județul Arad), de unde va coborî spre sud urmând ruta Lugoj, Drobeta Turnu- Severin, Craiova, Caracal, București, Constanța”, explica, potrivit adevarul.ro, fostul șef al Direcției de drumuri din minister.
Proiectul nu s-a concretizat niciodată
În cele din urmă, estimările autorităților de la acea vreme nu s-au concretizat niciodată. De-a lungul anilor '80, numai 17 kilometri din Autostrada Soarelui au fost construiți, iar ultimele tronsoane din aceasta au fost date în folosință de abia în 2012.
Proiectul unei autostrăzi care să traverseze sudul României de la vest la est era privit cu optimism în țara noastră, în anii '80. Însă, după Revoluție, traseul inițial a fost modificat, iar harta autostrăzilor a devenit una cu totul diferită.