Ce spune biserica despre copiii concepuți în post. Mesaj categoric pentru românii care nu se pot abține de la „nebunii”
Din momentul în care începi să îți imaginezi copilul pe care ți-l dorești, aspiri să îi asiguri cel mai bun start posibil în viață și un viitor luminos.
Este firesc ca, pe măsură ce avansezi în aceste gânduri, să te întrebi: „Când ar fi cel mai potrivit moment pentru conceperea lui? Ar trebui să evit anumite perioade din an?”
Pe măsură ce întâlnești opinii și materiale ce sugerează abținerea de la relațiile sexuale în perioadele de post, aceste frământări devin tot mai intense.
Relațiile sexuale în post: Viziunea preoților
Reprezentanții bisericii promovează renunțarea completă la relațiile sexuale în perioadele de post, argumentând că numai așa se respectă adevărata semnificație a acestei perioade. Astfel, postul nu înseamnă doar abținerea de la anumite alimente, ci și o renunțare la dorințele și plăcerile trupești, ca semn de eliberare spirituală.
Într-un interviu, citat de Qbebe, preotul Eugen Tănăsescu subliniază: „Dacă nu porneşti întărit trupeşte la acest drum, degeaba o faci. Postul nu este o detoxifiere alimentară; postul creştin te detoxifică de păcat”. Pentru el, esența postului creștin este înfrânarea sufletului, care aduce omul mai aproape de Dumnezeu.
Despre dificultatea de a respecta abstinența, preotul Tănăsescu explică faptul că, odată dobândită stăpânirea sufletului, devine mai simplă și înfrânarea trupească. „Puterea de a te abţine trupeşte închide un cerc. Nu poţi să posteşti trupeşte dacă nu posteşti şi sufleteşte. Începe să posteşti cu sufletul și vei vedea că vei dobândi puterea să posteşti şi cu trupul”, subliniază preotul.
Pe de altă parte, unii preoți susțin că relațiile sexuale sunt permise în timpul postului pentru cuplurile căsătorite prin Sfânta Taină a Cununiei. De exemplu, un preot de caritate afirmă: „Biserica nu încurajează relaţiile intime între persoane necăsătorite. Pentru cuplurile căsătorite, relația sexuală sănătoasă este firească, iar relațiile intime nu sunt interzise în mod explicit pe durata postului, ci este important ca totul să fie de comun acord între soți”.
Un alt preot, Vasile Ioana, împărtășește o viziune similară, menționând că pentru cuplurile cununate, relațiile intime sunt permise doar în anumite zile din post (marți, joi și sâmbătă), în timp ce pentru cei necăsătoriți, acestea sunt descurajate.
El atrage atenția asupra riscului ca, într-un cuplu căsătorit, refuzurile repetate în perioade lungi de post să provoace tensiuni și să conducă la ispitire: „Prea multe femei credincioase au egoismul acesta al duhovniciei… Dacă bărbatul este refuzat, apare riscul de a căuta altundeva, ceea ce generează păcatul”.
Conceperea unui copil în timpul postului: Păcat sau binecuvântare?
În ceea ce privește conceperea unui copil în post, opiniile din cadrul bisericii sunt împărțite. Preotul Eugen Tănăsescu avertizează asupra orientării exclusive către plăcere, în detrimentul responsabilității de a aduce pe lume un copil:
„Trăim vremuri în care căutăm mai mult plăcerea sexului și nu procrearea. Plăcerea sexuală este o binecuvântare pentru responsabilitatea ce urmează, dar mulți evită această responsabilitate”. Tănăsescu consideră că a concepe un copil în post poate fi privit ca o „rătăcire” și un semn de eșec spiritual: „Un copil conceput în post dovedește lipsa de conștiință creștină. Fără aceasta, toate faptele se transformă în păcat.”
Din această perspectivă, preotul susține că un copil conceput în post va fi afectat spiritual, fiind în pericol de a duce o viață tulburată: „Sfintii părinți spun că pui în pericol nu doar viața fizică, ci mai ales viața spirituală a copilului, identitatea și educația lui”.
Pe de altă parte, există preoți care afirmă că în Biblie nu există o interdicție clară cu privire la relațiile intime în perioade de post și nici o afirmație că un copil conceput în aceste perioade ar fi „păcătos” sau predispus la probleme. Ei invocă cuvintele Apostolului Pavel, care recomandă abținerea temporară, dar numai prin acordul soților, și nu ca o poruncă divină.
Preotul Maxim Melinti subliniază că ideea de „păcat” pentru conceperea unui copil în post provine din tradiții monahale. El consideră că nașterea unui copil este o binecuvântare divină, indiferent de perioada în care a fost conceput.
Într-un interviu, oferă ca exemplu discuțiile răutăcioase din sate, care critică fără fundament situațiile în care copiii sunt concepuți în post. „Venirea pe lume a unui copil este o binecuvântare și nu ar trebui să analizăm critic relațiile sănătoase dintre soți”, susține preotul Melinti.