De ce a detonat armata cel mai frumos pod din România. A fost construit de Anghel Salingy

Podul de la Cosmești, o capodoperă a ingineriei creată de eminentul Anghel Saligny, a fost mai mult decât o simplă construcție, ci o demonstrație impresionantă a abilităților sale, însă destinul său a fost marcat de tragedie.

Podul de la Cosmești a fost dinamitat în timpul Primului Război Mondial / foto: Arhivele Naționale
Podul de la Cosmești a fost dinamitat în timpul Primului Război Mondial / foto: Arhivele Naționale

De ce a fost distrus cel mai frumos pod din România 

În momentul finalizării sale, acest pod era considerat bijuteria țării, iar materialele folosite pentru construcție au fost aduse din Viena, călătorind pe Dunăre până la Galați și Brăila.

În anul 1882, Anghel Saligny, ingeniosul român originar din Șerbănești, județul Galați, a pus bazele proiectului pentru podul de la Cosmești. Lucrările de construcție au durat trei ani, între 1885 și 1888.

Podul a fost conceput cu două nivele distincte: unul pentru calea ferată, situat deasupra, și unul pentru traficul rutier, plasat dedesubt. Ornamentele metalice îl făceau să strălucească în peisaj și să fie considerat un adevărat simbol al frumuseții în acea perioadă.

Prin ce se deosebea podul de la Cosmești

Un aspect inovator al construcției a fost utilizarea aerului comprimat sub clopot, o metodă pionieră introdusă pentru prima dată în România, similă cu cea folosită la podul Rochester din Anglia, realizat de Fleur Saint Dennis în 1851.

Destinul tragic al podului s-a scris în august 1917, în timpul Primului Război Mondial, când Armata Română a decis să-l distrugă prin dinamitare pentru a bloca avansul trupelor germane peste Siret.

În timpul acestui eveniment, Generalul Eremia Grigorescu a condus o luptă deosebit de amintită între 29 iulie și 6 august 1917 împotriva forțelor germane care se apropiaseră de pod. Până în ziua de azi, sub podul actual, pot fi observate urmele vechiului pod.

După încheierea războiului, a fost construit un pod provizoriu, cu un singur nivel, care a funcționat până în 1924. În perioada 1921-1924, s-a construit un al patrulea pod, care este încă în funcțiune în prezent.

Însă, în noiembrie 1940, în urma unui cutremur, pilonul unuia dintre stâlpii de susținere s-a fisurat, necesitând consolidare temporară și reducerea vitezei trenurilor la 5 km/h.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Charles, Camilla, Charlotte, Kate, William, George, Louis, Profimedia jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Padure din viitoarea Centura Verde Bucuresti Ilfov foto Centura Verde jpeg
Sens giratoriu FOTO Shutterstock jpg
Șofer la volan  Foto Pixabay jpg
inchisoare medievala jpg
profesor jpg
daniel david ubb fb jpg
phone 292994 1280 jpg
Izvorul de la Manastirea Sf  Dionisie Exiguul si Sf  Efrem jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net