Stația de metrou din București care este unică în lume. Inginerii au înghețat pământul pentru a o putea construi
În urmă cu un secol, realizarea unei rețele de transport public subteran era doar un vis frumos, dar pe măsură ce a început să se materializeze, toată lumea s-a înghesuit să vadă minunea din București. Stația de metrou Titan este unică în România, ceea ce se vede imediat ce pășești pe peron. Nu există niciun stâlp care să susțină tavanul curbat și, deși poate pare greu de crezut, este, de fapt, o ingenioasă inginerie.
Nicolae Ceaușescu este considerat „părintele” sistemului de metrou din București. Acest lucru se datorează faptului că el a fost omul care a dorit să introducă un sistem de transport public subteran în Capitală. Puțini oameni știu însă că ideea de a construi un metrou datează de la începutul secolului al XX-lea și a fost ideea lui Dimitrie Leonida, un tânăr student la acea vreme. Între 1934-1936, ideea unor linii de transport public subterane cu trenuri și tramvaie electrice a început să prindă contur.
Planurile inginerilor au fost ruinate de apariția celui de-al Doilea Război Mondial, dar au fost reluate în cele din urmă de dictatorul Nicolae Ceaușescu. Acesta a reușit să mobilizeze forța de muncă a vremii și piatra de temelie a metroului a fost pusă în 1975. În prezent, sistemul de transport public subteran este la fel ca în trecut. Inițial, scopul metroului a fost acela de a transporta eficient muncitorii către zonele de cămin ale orașului. Una dintre cele mai frumoase stații de metrou din București este situată în Titan.
Titan, stația de metrou unică în România
Datorită deschiderii foarte mari, arcadea care acoperă peroanele și liniile de metrou au reprezentat o mare provocare la acea vreme. Lucrările de construcție au început în 1977, dar numai după ce familia Ceaușescu, impresionată de proiectul realizat de o echipă de ingineri și arhitecți, l-a aprobat. Stația a fost finalizată și dată în folosință în 1985. Designul său, cu o boltă mare şi fără vreun stâlp de susţinere intermediar, a făcut ca staţia de metrou Titan să devină un punct extrem de interesant din reţeaua de transport în comun din subteran.
Pentru a construi stația de metrou Titan, muncitorii au trebuit să înghețe solul. Metoda de înghețare a solului a fost o premiră în România la acea vreme. Prin injectarea azotului lichid direct în pământ, sub parcul IOR, solul a fost transformat în permafrost timp de 90 de zile. Faptul că această tehnică nu a fost folosită la construcția altor stații indică și faptul că era oarecum costisitoare și nu era o opțiune realistă pentru construcția metroului în timpul regimului comunist. Stația de metrou Titan nu a fost niciodată renovată sau consolidată de la construcția sa.