O pană uriașă IT creează haos la nivel mondial. Numerele de urgență nu funcționează, zeci de mii de zboruri anulate
O pană informatică la sistemul Microsoft la nivel global provoacă probleme la numeroase companii, aeriane, financiare. Mijloacelor de comunicare în masă sunt date peste cap în toată lumea, informează vineri agenţiile internaţionale de presă. Problemele care au început să fie detectate în Statele Unite s-au răspândit acum în diferite părţi ale lumii.
Mii de zboruri suspendate, inclusiv la Otopeni
Marile companii aeriene americane, inclusiv Delta, United şi American Airlines, şi-au suspendat vineri devreme toate zborurile din cauza unei probleme privind comunicaţiile, potrivit Federal Aviation Administration, relatează AFP şi EFE.
Toate zborurile, "indiferent de destinaţie", au fost blocate din cauza "problemelor cu comunicaţiile", a declarat FAA într-o notificare către companiile aeriene.
Nu se ştie cât va dura oprirea la sol a aeronavelor, deşi FAA a indicat că se efectuează actualizări ale sistemului pentru a se reveni la normalitate.
Probleme majore pe aeroporturile şi pe căile ferate europene
Traficul aerian a fost suspendat vineri dimineaţă pe aeroportul Berlin-Brandenburg din cauza unor probleme tehnice, a informat presa germană.
Şi anumite decolări de pe aeroportul din Hamburg au fost afectate vineri dimineaţă. Patru companii aeriene au avut de suferit de pe urma penei informatice. O purtătoare de cuvânt a declarat că respectivele companii aeriene sunt Eurowings, Ryanair, Vueling şi Turkish Airlines, care s-au văzut nevoite să emită manual biletele.
"Din cauza unei defecţiuni tehnice, există întârzieri la facturare. Operaţiunile de zbor sunt suspendate până la ora 10:00 (08:00 GMT), a declarat un purtător de cuvânt al aeroportului pentru ziarul Bild, fără a oferi mai multe detalii.
Potrivit radiodifuzorului public rbb, din cauza unor probleme tehnice masive, operaţiunile de zbor au fost întrerupte vineri dimineaţă, iar un purtător de cuvânt al aeroportului a confirmat că nicio aeronavă nu a putut decola sau ateriza.
Informaţii neconfirmate sugerează că a avut loc o defecţiune masivă la un server şi că sistemele de urgenţă au fost activate.
Compania aeriană Lufthansa a declarat că "a fost afectată doar foarte puţin" de perturbări, dar a avertizat că "ar putea exista unele anulări de zboruri şi întârzieri", consemnează Reuters.
Aeroportul Schiphol din Amsterdam, unul dintre cele mai aglomerate hub-uri din Europa, este afectat de pana informatică globală, a declarat vineri un purtător de cuvânt.
"În prezent, există o pană informatică mondială. Întreruperea are un impact asupra zborurilor de la şi către Schiphol. Impactul este în prezent în curs de cartografiere", a transmis Aeroportul Schiphol într-un comunicat în care a adăugat că nu este încă clar câte zboruri au fost afectate.
Se ştie însă că au fost afectate aeroportul Eindhoven din sudul Olandei, compania aeriană Transavia şi spitale olandeze.
Compania aeriană olandeză KLM a anunţat vineri că a fost forţată să suspende o mare parte a operaţiunilor sale.
"KLM, ca şi alte companii aeriene şi aeroporturi, a fost, de asemenea, afectată de pana informatică la nivel mondial, ceea ce a făcut imposibilă gestionarea zborurilor", a transmis compania într-un comunicat, adăugând că a fost "forţată să-şi suspende majoritatea operaţiunilor".
Presa belgiană a declarat că şi aeroportul din Bruxelles a fost afectat. "Are legătură cu o defecţiune a sistemului Microsoft Azure, pe care multe companii aeriene îl folosesc pentru a înregistra bagajele", a declarat Brussels Airport pentru postul belgian VRT.
Nu sunt probleme pentru zborurile aflate în desfășurare
Zborurile aflate deja în desfăşurare nu sunt afectate, a adăugat compania, fără a specifica la ce destinaţii se întâmpină probleme. Zborurile cu plecare şi sosire pe aeroporturile pariziene Roissy-Charles de Gaulle şi Orly, principalele puncte de intrare în Franţa pentru Jocurile Olimpice, funcţionează normal, potrivit site-ului grupului ADP, operatorul aeroporturilor pariziene.
Toate aeroporturile spaniole se confruntă cu "perturbări" din cauza penei informatice globale, a anunţat vineri Aena, cel mai mare operator aeroportuar din lume după numărul de pasageri.
"Din cauza unui incident la sistemul informatic, au loc întreruperi în sistemele Aena şi în aeroporturile reţelei din Spania", indică grupul, care raportează posibile "întârzieri" într-un mesaj pe o reţea de socializare.
Acest "incident tehnic global afectează în principal punctele de check-in şi de informare a pasagerilor", precizează Aena, care a informat că efectuează anumite operaţiuni "cu ajutorul sistemelor manuale" în aşteptarea remedierii acestei defecţiuni.
Numai pentru ziua de vineri în reţeaua aeroportuară spaniolă erau programate 7.400 de operaţiuni, potrivit unor surse ale companiei, citate de EFE. Compania a insistat că se lucrează pentru a rezolva situaţia cât mai curând posibil şi că problemele nu afectează în mod egal toate aeroporturile.
Acest incident în sistemul informatic coincide cu sezonul estival, perioadă de mare aflux turistic pe aeroporturile spaniole, notează EFE.
Cel mai mare operator feroviar britanic, afectat de probleme informatice
Cel mai mare operator feroviar din Marea Britanie a anunţat vineri că este afectat de probleme IT care duc la potenţiale anulări de ultim moment, transmite AFP.
"În prezent, întâmpinăm probleme IT extinse în reţeaua noastră", au anunţat cele patru companii feroviare din grupul Govia Thameslink Railway pe reţelele sociale.
Unele companii aeriene britanice, Bursa de Valori din Londra şi reţeaua de televiziune Sky au raportat întreruperi în operaţiunile lor vineri, notează EFE.
Probleme în spitalele din Israel
Spitalele şi alte servicii de sănătate din Israel au suferit din cauza unor defecţiuni tehnice vineri, ca urmare a unei probleme informatice globale, a anunţat Ministerul Sănătăţii israelian, informează EFE.
"Se pare că o pană informatică globală având legătură cu compania de securitate informatică Crowdstrike în sistemul de operare Windows al Microsoft a provocat întreruperi la nivel mondial", a relatat ziarul local Times of Israel.
Serviciul de urgenţă Magen David Adom a informat într-un comunicat că întâmpină dificultăţi în primirea apelurilor la linia sa de telefonie, aşa că a cerut cetăţenilor să contacteze poliţia în caz de urgenţă.
Microsoft anunţă că ia "măsuri de atenuare"
Gigantul tehnologic Microsoft a declarat vineri că ia "măsuri de atenuare".
"Serviciile noastre sunt în curs de ameliorare pe măsură ce continuăm să luăm măsuri de atenuare", a scris compania pe reţeaua de socializare X.
Anunţul intervine pe măsură ce tot mai multe companii la nivel mondial au reclamat probleme tehnice sau întreruperi.
Într-un mesaj intitulat "Degradarea serviciului", Microsoft afirmă că utilizatorii "s-ar putea să nu poată accesa diverse aplicaţii şi servicii Microsoft 365".
Compania adaugă că "se mobilizează în continuare pentru a gestiona acest eveniment cu cea mai mare prioritate şi urgenţă, continuând în acelaşi timp să abordeze impactul care persistă pentru aplicaţiile Microsoft 365 rămase care au încă statutul de 'în stare de degradare'"