25 de ani de la cel mai mare accident aviatic din România. 60 de morți la Balotești
La 31 martie se împlinesc 25 de ani de la cea mai mare catastrofă aviatică din itoria României. Un avion Airbus 310, aparținând TAROM, se prăbușea în dreptul localității Balotești, la scurt timp după decolarea cu destinația Bruxelles. Au murit toate cele 60 de persoane aflate la bord: 49 de pasageri și 11 membri ai echipajului, inclusiv cei doi piloți ai aeronavei, comandantul Liviu Bătănoiu (49 de ani) şi copilotul Ionel Stoi (44 de ani).
Pe 31 martie 1995, 60 de persoane au murit, dintre care nouă români, după ce cursa TAROM 371 s-a prăbuşit în dreptul localităţii Baloteşti în cea mai mare catastrofă aviatică din istoria României. Aeronava Airbus 310, botezată "Muntenia", era fabricată în 1987, avea peste 31.000 de ore la bord și era programată să efectueze zborul regulat de la Bucureşti la Bruxelles, cu decolarea la ora 9:00 dimineața. După şase minute de întârziere, avionul a început procedurile ridicării de la sol, sub comanda copilotului Ionel Stoi. Nu era o zi chiar prietenoasă, fiind ceață și vânt puternic. La înălţimea de 600 de metri şi viteza de 300 kilometri pe oră, imediat după ce avionul virează pentru a se îndrepta către Ploiești, motorul stâng a început să dezvolte o asimetrie, provocând creşterea tracţiunii motorului drept. În câteva secunde, aeronava pierde altitudine, a intrat în picaj, apoi s-a prăbușit cu zgomot asurzitor pe câmpurile din apropierea localității Balotești, intrând aproape 6 metri în pământ. Martorii au povestit, la acea oră, că au auzit o bubuitură în aer, apoi o explozie spre coada avionului și un nor negru de fum. Cei din echipele de salvare, localnicii și chiar ziariștii care au ajuns primii la locul tragediei găsesc o imagine apocaliptică: un morman de fiare amestecat cu resturi umane. Aceste detalii au făcut ca, multă vreme, destule persoane să vorbească despre un posibil act terorist ce ar fi urmărit asasinarea unei persoane anume aflată la bordul avionului.
Cauzele accidentului: o eroare de pilotaj și un defect din fabricație al avionului
Anchetele oficiale nu au confirmat această ipoteză, dar dubiul, pentru mulți, încă a rămas și după un sfert de secol. Aproape 50 de oameni au alcătuit trei comisii de anchetă. Procurorul Marian Nazat a coordonat operaţiunea de identificare a victimelor, care a durat câteva săptămâni. Sorin Stoicescu a fost şeful comisiei care a analizat cutiile negre, parametrii tehnici ai aeronavei şi recomandările constructorului. Rezultatele au venit după cel puţin cinci ani. Ancheta penală a fost în sarcina procurorului Carmen Popa. A plecat de la Parchetul General înainte ca toate expertizele să fie gata. A revenit în magistratură în 2008, când expertizele erau gata, dar nu exista o concluzie. Un an mai târziu, tot Carmen Popa a finalizat ancheta. „Aeronava avea o defecţiune din fabricaţie. Se reducea un motor, motorul stâng. Piloţii erau avertizaţi, ştiau. Nu era o defecţiune avertizată sonor sau vizual. Unul din cei doi trebuia să ţină maneta”, a declarat, la momentul respectiv, Carmen Popa. Raportul comisiei de investigaţie pentru siguranţa aviaţiei civile a fost gata abia după 19 ani. Negru pe alb, el arată că lipsa de acţiune a căpitanului, o posibilă decizie greşită luată de copilot şi asimetria motoarelor au făcut ca aparatul de zbor Airbus 310 al TAROM să se prăbuşească. Pentru că multe companii din lume foloseau aeronave de același tip au fost demarată și mai multe anchete internaționale, inclusiv cu implicarea FBI-ului american, dar ipoteza unui atac terorist a fost eliminată. Indiferent de cauzele prăbușirii, ceea ce a rămas concret a fost decesul celor 60 de persoane de la bord: trei americani, un francez, doi spanioli, un thailandez, nouă români și 32 de belgieni, printre care un copil de șase ani și un altul de patru luni, precum și toți membrii echipajului, inclusiv pilotul aeronavei, comandantul Liviu Bătănoiu (49 de ani) şi copilotul Ionel Stoi (44 de ani). Și tragicul „titlu” de cel mai grav accident aviatic din istoria României.