35 ani de la scufundarea navei de pasageri „Mogoșoaia”, accident soldat cu 215 victime

10 septembrie 1989. Nava de pasageri „Mogoşoaia“ care efectua o cursă între Galați și comuna tulceană Grindu, este lovită de împingătorul bulgar „Petar Karamincev“ care tracta 6 barje. În urma coliziunii, vaporul cu pasageri se scufundă în Dunăre în apropiere de Galați. Catastrofa s-a soldat cu 161 de morți conform autorităților de la acea vreme, în timp ce în zilele noastre se vehiculează cifra de cel puțin 215 morţi. 

Nava de pasageri Mogoșoaia
Nava de pasageri Mogoșoaia în timp ce era acostată la dana din Galați. Foto: rezistenta.ro

După Revoluție au apărut numeroase analize și interpretări ale accidentului naval, considerat cel mai mare din istoria României. Numărul de victime variază de la povestire la povestire, în funcție de cei care au făcut reconstituirea.  

Toți însă au recunoscut că în acele vremuri, practică păstrată din nefericire și astăzi, pe navele de pasageri care circulau pe Dunăre se îmbarcau mai multe persoane decât capacitatea.  

Cum s-a scufundat nava de pasageri „Mogoșoaia” 

Nava Mogoşoaia, construită în anul 1975, făcea curse regulate între Galaţi şi localitatea tulceană Grindu. Vasul a plecat la ora 8.10 minute, plin de călători pe o ceață deasă. Potrivit adevărul.ro care citează reconstituirile ulterioare, cei mai mulţi dintre pasageri mergeau la ţară, la rude, alţii veneau de la serviciu şi se îndreptau casele lor.  

Pe vapor se găseau şi mai multe familii care se întorceau de la o nuntă. Nava s-a scufundat la mila 180, la aproximativ 10 minute după ce a plecat din portul Galați. S-a ciocnit cu un convoi bulgăresc format din 6 barje, dispuse pe două rânduri, având o lungime totală de 191 metri şi lăţimea de 37,50 m.  

Barjele transportau 9.800 tone minereu de fier, deplasându-se în amonte, spre portul Ruse (Bulgaria). Echipajul pasagerului românesc era format din 10 persoane.  

„Mogoşoaia“ a primit lovitura în plin, s-a aplecat brusc, apoi a revenit pe linia de plutire, după care s-a înclinat din nou, s-a răsturnat şi s-a scufundat într-un zgomot înfiorător de fiare rupte şi contorsionate, pe un fundal de urlete de panică, disperare şi groază. 

Ce au spus autoritățile comuniste despre accident 

Pentru că accidentul s-a petrecut în perioada comunistă, vestea a ajuns târziu la români, lucrurile păstrându-se ascunse. În presa vremii a apărut doar o ştire, în partea de jos a paginii, fără să se specifice numele navei româneşti Mogoşoaia sau vreo poză. Sub titlul „Accident naval pe Dunăre“, informaţia era următoarea: 

„Duminică, 10 septembrie, pe Dunăre, în condiţii de vizibilitate redusă, o navă românească de pasageri s-a ciocnit cu un remorcher ce naviga sub pavilion bulgar. Ca urmare a ciocnirii, nava românească de pasageri s-a scufundat.  

Din cei 169 de pasageri şi 10 membri ai echipajului, au fost salvate 18 persoane. Operaţiunile de salvare continuă. La indicaţia conducerii partidului şi statului, personal a tovarăşului Nicolae Ceauşescu, s-a constituit o comisie guvernamentală pentru a cerceta la faţa locului cauzele producerii accidentului“ a fost notița apărută în presa vremii. 

Cum au decurs operațiunile de salvare

Ulterior, scafandrii au reperat nava pe fundul Dunării, aşezată pe chilă, la 200 metri aval de locul coliziunii şi la 198 metri de malul stâng, la o adâncime de 22 metri. Împingătorul bulgăresc a călcat efectiv peste nava-pasager românească, a prins-o şi a băgat-o sub apă, transformând nava în „cavoul de fier” numit „Mogoşoaia“.

Timp de cinci zile nu s-a putut pătrunde în navă din cauza curenților, așteptându-se potrivit mărturiilor martorilor, scoaterea de către Dunăre a cadavrelor la suprafață. Ulterior au fost aduse macarale puternice, mava a fost ridicată și dusă la ape mai mici unde s-a putut pătrunde în interior. Așa au început a fi scoase zeci de cadavre care nu au fost aduse direct la mal, ci puse pe barje transforme în „hale mortuare”.

De acolo cu bărcile și șalupele erau aduse la mal cadavrele pentru a nu fi speriată lumea. A urmat un proces șocant de recunoaștere a cadavrelor, multe desfigurate de perioada cât au stat în apă. Majoritatea persoanelor decedate erau din Grindu, cimitirul din localitate umplându-se repede, așa că a fost nevoie ca mulți morți să fie duși în alte părți. 

Nava „Mogoșoaia”, implicată în alte accidente 

Primul a avut loc la data de 27 octombrie 1982, când a intrat în coliziune cu nava sovietică „Volga“, iar al doilea, în anul 1988, în timpul unei acostări la pontonul din localitatea Grindu. Cele două accidente s-au soldat cu mari pagube materiale, dar fără victime în rândurile pasagerilor şi ale echipajelor. 

Vinovat de producerea catastrofei a fost declarat Gheorghi Petrov Anghelovski, comandantul împingătorului bulgăresc. El a fost arestat în aceeaşi lună, a executat două luni la închisoare, după care a fost extrădat în Bulgaria. Acolo, nu a mai stat nicio zi la puşcărie. În anul 1993, Justiţia din România l-a condamnat în lipsă pe Gheorghi Petrov Anghelovski la zece ani de închisoare pentru distrugere, motivând că nu a respectat regulile de navigaţie şi că manevra efectuată de acesta a provocat scufundarea navei-pasager "Mogoşoaia".

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
shutterstock 2437493777 jpg
clickpentrufemei.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
azuga statiune jpg
proteine scaled jpg
Meghan Markle în Columbia Foto Profimedia jpg
PAG 3 MAIN Inundații la Slobozia Conachi 1 FOTO Tudor Neacșu jpg
submarinul titan profimedia jpg
cutremur seismograf depositphotos1 jpg
Dieta mediteraneana - mancare sanatoasa - legume FOTO Shutterstock
Euro dolari lei bancnote bani FOTO Shutterstock jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net