„6 motive pentru care ne-am pierdut încrederea în bănci”
Au trecut vremurile din 2006-2008, când oamenii, încurajați de un salariu bun și de lejeritatea cu care se putea obține un credit, visau să aibă o casă a lor. Semnau senini contracte de zeci de pagini în care aproape fiecare clauză era gândită în favoarea băncii și dezavantajul lor, dar știau că acele contracte sunt „standard”, nu se pot negocia, nu ar fi putut schimba nicio virgulă dacă ar fi vrut. Au mizat pe buna credință a băncii, iar acum regretă amarnic.
Instanțele s-au aglomerat de procese, executările silite sunt la ordinea zilei, la fel și boicoturile și protestele în stradă ale oamenilor. Pe fondul situației create, cine nu are credit este mult mai circumspect, mai precaut, mai neîncrezător. „Sună telefonul unui coleg de birou de-al meu: «Bună ziua, suntem de la BCR, avem pentru dvs. o ofertă foarte bună, vă putem oferi un descoperit de cont». La care el: «Lasă-mă doamnă în pace, că nu-mi trebuie credite și d-astea, mai ales că am aici un coleg care se luptă de nu știu când cu băncile voastre»”, povestește Nicu Nichifor pe o rețea de socializare.
Andreea Cristoforidis este unul dintre liderii grupului Clienților cu Credite în CHF și ne explică de ce oamenii și-au pierdut încrederea în bănci. „Petre Bunescu, director general adjunct al BRD, spunea că «onestitatea bancară este un element cheie. Dacă clientul nu mai are încredere, este un lucru grav». Dar clienții deja nu mai au încredere”, e de părere reprezentanta unui grup ce cuprinde peste 23.000 de oameni.