Birul auto nu dispare, intră în preţul benzinei
Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a decis că încasarea taxei auto este ilegală şi a obligat statul român să restituie şoferilor până la ultimul leuţ. În loc să dea banii, aleşii coc noi variante ale birului auto: de exemplu, ar vrea să bage timbrul de mediu în preţul carburanţilor!
Taxă auto, taxă de poluare sau timbru de mediu. Aceeaşi Mărie, cu altă pălărie. Ani la rând, guvernaţii au venit cu noi şi noi variante ale birului auto, care mai de care mai trăsnită şi mai împovărătoare pentru milioanele de şoferi. Toate au fost declarate abuzive şi ilegale de organismele europene, iar acum statul va trebui să returneze banii încasaţi în toţi aceşti ani. Nu, nu au început să restituie vreun leu. Au născocit, în schimb, noi şmecherii prin care să-i jupoaie în continuare pe şoferi, de data asta la adăpostul legii. Pentru început, timbrul de mediu, plătit acum la înmatricularea maşinilor, ar putea fi inclus în preţul benzinei. Cu alte cuvinte, toată lumea va contribui la birul auto, indiferent de vechimea maşinii, de capacitatea motorului sau de emisiile de noxe.
5 modificări în 9 ani
Timbrul de mediu va fi de 5 bani pe litru, însă rămâne de văzut cu cât se vor scumpi carburanţii, având în vedere că mai mult de jumătate din preţul unui litru de benzină reprezintă taxe şi impozite. Potrivit unor surse guvernamentale citate de publicaţia Curs de Guvernare, fără TVA, accize, supra-acciză etc., un litru de benzină ar costa în jur de 2 lei. Noi, plătim, însă, peste 5 lei. Şi vom da şi mai mult, odată „anexat” şi birul de mediu. Banii strânşi vor ajunge în conturile Ministerului Mediului – autoritate care are de restituit taxele percepute până acum. Şi va fi ceva de restituit!
Taxa auto a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007 şi se plătea la prima înmatriculare, în funcţie de vechimea maşinii, tipul de catalizator (euro) şi capacitatea cilindrică a maşinii.
În 19 februarie 2009, Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime.
De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie şi la reînmatricularea maşinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, dar şi pentru cei care aduceau maşini de peste hotare.
Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.
Din 15 martie 2013 intră în vigoare timbrul de mediu care e calculat exclusiv pe baza emisiilor de CO2.