Ce nu știau fetele acum un secol? Cum se combătea constipația la 1914
Acum un secol, pe când televiziunea și radioul erau departe încă de înființarea, reclama, sufletul comerțului, se făcea doar prin ziare. ”Universul” bucureștean apărut în 22 februarie 2016 stă mărturie în acest sens. Reclama de atunci, sufletul comerțului dintotdeauna, are astăzi o pronunțată notă comică.
Și atunci, și acum, principalele ”ținte” erau și rămân femeile. Click.ro vă prezintă azi o mostră de reclamă, centenară, dedicată produselor de înfrumusețare. E vorba despre un material publicitar în care apare fotografia unei tinere femei, deloc ieșită din comun (variantă deseori preferată astăzi), al cărui titlu, scris cu litere mari, e următorul - ”Ce nu știu fetele”. Iar ”reclamă” e construită în versuri (vom respecta transcrierea timpului):
”Ah, cui rar îi trecut prin gînd
Și ar fi crezut vreodată
Să mă prefac așa curînd
În așa frumoasă fată.
Eram eu plină de pistrui
Și pete aveam o mie.
Eram urîtă ori și cui
Și-acum mi-s dragă mie.
De unde mama se gîndea
Cum o să mă mărite
Acum uimită stă și ea
La cererile sosite.
Sînt albă ca o porumbiță
Din crema Achilon cea fină
Și Rouge-ul mi face o guriță
Fermecătoare și divină.
Pudra, feței dă albeață
Zînelor din povești
Oh, întreaga mea viață
Achilon, tu zeu mi ești.
Se mir fetele cu toate
Se întreabă și socoate
N-o fi Achilonul care
Îmi dă farmecul cel mare?
Dar eu tac și nu le spui
Că ar fi faptă de nebun
Ca să poată avea ori care
Frumusețea mea cea mare.
Nu spun nu că-i Achilon
Crema, pudra și săpun,
De mi-ar da și un milion
Eu mă jur că nu le spun.”
Reclama indică și prețurile râvnitelor, produse, deloc ieftine. Astfel, o cremă Achilon, la borcan (nu cunoaștem gramajul) costa 1,50 lei, în timp ce porția de pudră fie 2,50 lei, fie 4,75 lei, tot în funcție de greutate. Bucata de săpun costa 1,40 lei, în timp ce Rouge-ul (adică rujul) – 1,50 de lei bucata. Pojada, la borcan costa 2, 50 de lei, în timp ce parfumul era cel mai scump produs (aici datele problemei nu s-au schimbat nici în ziua de azi) – 4,75 lei sau 7,50 de lei cutia. Pentru comparație trebuie spus că un ziar al timpului costa cinci bani exemplarul, în timp ce o carte 0,50 de lei.
Pe de altă parte, ziarul ”Adeverul” din 5 iulie 1914, în pagina a patra, include și el o reclamă a cărui public-țintă este cel feminin. ”Frumusețea este podoaba omenirii, începe anunțul (vezi facsimil obținut prin amabilitatea specialiștilor de la Bibilioteca Metropolitană București), așa că cele sau cei care doresc ”să aibă un ten alb și frumos” era musai să întrebuințeze numai ”crema, săpunul și pudra orientală de Orșova” promovate de un anume farmacist Ignats Freyler. Reprezentantele sexului frumos sunt avertizate că ”petele, pistruiele, coșurile sau crăpăturile de vânt” nu rezistă în fața efectelor produselor sale care, atentie, nu conțineau ”substanțe vătămătoare”.
Cum se credea că constipația scurtează viața!
Ca notă distractivă, pe pagina aceluiași ziar e prezentă și informația căruia ”Constipația scurtează viața”. Astfel, arată reporterul, conform cercetărilor celor de la Institutul parizian al lui Pasteur, o ”activitate incompletă a intestinului” influențează întregul organism. Cum în interiorul intestinului gros trăiesc miliarde de bacterii, ”gazele și lichidele rezultate din aceste procese, în cazurile de constipație, otrăvesc întregul organism, dând astfel naștere la maladii care scurtează viața”. Care e soluția? Textul precizează fără echivoc: ”...un scaun regulat ușor și complex întreține sănătatea și prelungește viața”. Iar remediul poartă un nume, ”Purifig”, cel care ”a salvat zeci de mii de suferinzi prin efectul său sigur, plăcut și fără dureri...”. La mai mare!