Chinezii, pod de 42 km în 4 ani, românii, pod de 1,9 km
Chinezii par a înfăptui o minune în fiecare zi. Cea de azi se numeşte podul Qingdao Jiaozhou, un colos de beton şi oţel care leagă două mari centre urbane din estul ţării.
Deşi are un nume greu de pronunţat, megacostrucţia de 42 km demonstrează lumii cât de simplă poate deveni viaţa când nişte oameni cu voinţă nu păcălesc munca.
Qingdao Jiaozhou este cel mai mare pod construit vreodată pe apă. Construcţia, realizată în Marea Chinei de Est şi inaugurată la 30 iulie, se dovedeşte extrem de utilă localnicilor din provincia Shangdong.
Datorită podului, locuitorii oraşului Quingdao fac, cu maşina, 20 de minute (în loc de 40) până în districtul Huangdao, făcând o economie de 30 km. Pentru a surprinde şi mai mult lumea, chinezii au anunţat că de la 1 iulie au dat în folosinţă şi un tunel rutier submarin, lung de 9,5 km, care merge paralel cu noul pod.
Toate aceste construcţii au fost realizate într-un timp-record: doar patru ani (august 2007-iulie 2011). În acelaşi interval, autorităţile din ţara noastră se pot lăuda cu realizări mai mici decât podul chinezesc. În multe locuri din România aceşti patru ani nu sunt suficienţi nici pentru efectuarea studiilor de fezabilitate.
Podul Jiaozhou
Costuri: 2 miliarde de euroDurată execuţie: 4 aniLăţime: 33,5 metri, patru benzi pe sensS-au folosit: 450.000 tone de oţel şi 2,3 milioane metri cubi de betonLocalizare: provincia Shangdong din China, leagă oraşul Qingdao de districtul Huangdao. Lungime: 42 km,cu 5 km mai mult decât podul Hangzhou, tot din China, care deţinea recordul mondial la lungime
Pasajul Basarab
Localizare: vestul Capitalei, aeriseşte traficul dinspre Drumul Taberei şi Militari spre centrul oraşuluiLungime: 1,9 kmCosturi: 204 milioane de euroDurată execuţie: 4 ani
Alte realizări «măreţe» la noi în ţară
În vreme ce chinezii îşi extind reţeaua de drumuri şi autostrăzi cu câteva sute de kilometri pe an, guvernanţii românii au vrut să demonstreze că şi ei au realizări măreţe. Aşa au apărut primii 54 de kilometri din Autostrada Transilvania, singurul stadion la standardele cerute de UEFA și un pasaj rutier peste calea ferată în Bucureşti. Cuprinşi de hărnicie, românii au făcut patru staţii de metrou în Capitală, pe magistrala a treia, dar şi 13 kilometri de Centură ocolitoare. Fiecare dintre acestea a avut nevoie, însă, de câte patru ani pentru a fi dată în folosinţă.
Stadionul Naţional
Localizare: estul Capitalei, în Parcul NaţionalCapacitate: 55.000 de locuriCosturi: 234 milioane de euroDurată execuţie: 4 ani
Autostrada Bucureşti-Ploieşti
Localizare: parte a viitoarei Autostrăzi 3 (565 km)Lungime: doar 56 km finalizaţiCosturi: 420 milioane de euroDurată execuţie: 4 ani
Autostrada Transilvania
Localizare: şosea cu 4 benzi care leagă Braşovul de Oradea Lungime: doar 54 km finalizaţiCosturi: 2 miliarde de euroDurată execuţie: 4 ani
Centura Braşov
Localizare: oraşul BraşovLungime: doar 11 km realizaţiCosturi: 19,5 milioane de euroDurată execuţie: 4 ani
Centura Iaşi
Localizare: oraşul IaşiLungime: 13 kmCosturi: 39 milioane de euroDurată execuţie: 4 ani