Elevii vor avea un „coleg" virtual. AI-ul le va spune ce oră urmează, ce note sau ce teme au. Unde se implementează proiectul-pilot
Inteligența artificială ajunge în sălile de clasă. Un asistent digital le va spune elevilor ce oră urmează, ce note au, ce teme trebuie să facă și chiar îi va ajuta la lecții.

Asistentul virtual bazat pe inteligența artificială, în școli
România face un pas mare spre digitalizarea educației. Un proiect pilot anunțat, recent, de Ministerul Educației introduce în școli un asistent virtual bazat pe inteligență artificială care va interacționa direct cu elevii. Acesta va putea accesa orarul școlarului, îi va reaminti temele sau simulările și va putea să-i ofere feedback în timp real despre progresul la învățătură.
„Este o inițiativă prin care dorim să aducem tehnologia acolo unde contează cu adevărat: în sprijinul elevului. Inteligența artificială nu va înlocui profesorii, ci va deveni un instrument de susținere și organizare”, a declarat un reprezentant al ministerului.
„Diverse țări au demarat deja astfel de proiecte, probabil cel mai recent exemplu fiind Estonia, care îl dorește chiar deja generalizat la nivelul întregului sistem de învățământ, așa că nu vreau ca România și sistemul nostru educațional să rămână în urmă", a declarat ministrul Educației. Acesta a adăugat: „Contează foarte mult constrângerea etică, adică cum protejăm copiii de tehnologie în sensul în care tehnologia trebuie să fie un lucru bun, nu un lucru rău".
AI-ul devine partenerul fidel de învățare
Colegul virtual va putea fi accesat de pe telefon, tabletă sau laptop și va folosi date din platformele educaționale deja existente (precum Edu.ro sau catalogul electronic). În plus, va fi capabil să răspundă la întrebări legate de orar, note, medii sau chiar să ofere explicații la lecții.
Proiectul va fi testat inițial în câteva unități de învățământ din București, Cluj și Iași, urmând ca de anul viitor să fie extins la nivel național. Unitatea de învățământ pilot va fi aleasă de ministerul Educației, urmând ca de implementare să se ocupe conducerea școlii și compania aleasă (Google, Microsoft).
Ce spun elevii, părinții și specialiștii despre colegul virtual
„Sincer, mi se pare tare! Dacă îmi zice din timp ce teme am sau când este următorul test, sigur mă ajută. Poate chiar scap de întrebat colegii pe grup", spune Mara, elevă în clasa a VIII-a. „Dacă AI-ul chiar funcționează și nu e genul de aplicație care dă erori mereu, m-ar ajuta. Mai ales dacă poate explica lecțiile altfel, mai simplu", spune Radu, elev tot în clasa a VIII-a.
„Sunt deschisă la ideea de tehnologie în școli, dar sper să nu înlocuiască empatia profesorului. Ar fi util dacă ne-ar ține la curent cu notele și temele”, ne transmite mama lui Radu. „Dacă îi ajută să fie mai organizați și să nu uite testele sau proiectele, de ce nu? Important e să fie bine gândit și să nu încarce și mai mult programul elevilor”, adaugă un alt părinte.
„Un astfel de asistent AI poate reduce stresul administrativ pentru elevi și chiar pentru profesori. E important, însă să nu uităm că inteligența artificială trebuie să fie un instrument complementar, nu un înlocuitor al relației umane din clasă", transmite Adrian Ilie, expert în educație digitală.