Mergi la munte? Uite aşa conduci în siguranţă!
La sfârşit de săptămână, mulţi dintre noi plecăm la munte. În această perioadă, este posibil ca drumul pe serpentine să fie umed, cu zăpadă sau polei. Specialistul Click! pilotul de raliu George Grigorescu te învaţă cum să manevrezi autoturismul în condiţii meteo nefavorabile. Iată ce trebuie să ştii!
Nu brusca comenzile maşinii în curbe!
Când intri într-o curbă, nu trebuie să bruschezi comenzile maşinii. Deci, nu trage de volan şi nu frâna violent!
Evită să accelerezi tare în treaptă de viteză inferioară. În astfel de situaţii, foloseşte o treaptă de viteză cât mai înaltă. Nu pune frână de motor violentă! Rişti să blochezi roţile maşinii.
Serpentine? Frâneză şi accelerează uşor
Când ne apropiem de serpentine (viraje care se apropie de 180 de grade) trebuie să avem în vedere trei operaţiuni: în primul rând, reducem viteza uşor, fie că ridicăm piciorul de pe acceleraţie fie că frânăm uşor.
În al doilea rând, înscriem maşina în viraj, iar când ne aflăm la jumătatea acestuia accelerăm uşor, folosind o treaptă de viteză superioară. În acest fel nu accelerăm cu roţile mult virate şi evităm ruperea aderenţei la acceleraţie.
Ia virajele cu 20-30 km/h pe zăpadă
Viteza pe serpentine se adaptează în funcţie de condiţiile meteo, dar şi în funcţie de condiţiile de trafic. Dacă pe jos există zăpadă nu vom putea să luăm un viraj foarte strâns cu o viteză mai mare de 20-30 km/h.
Dacă avem o viteză prea mare, apare fenomenul de derapaj către exterior cu roţile din faţă. Maşina ia un viraj mult prea larg şi poate ieşi de pe carosabil sau poate intra pe contrasens.
Ce faci când cel din faţa ta derapează?
Dacă observi că maşina din faţa ta a intrat în derapaj, trebuie să frânezi încet şi să te apropii cât mai mult de marginea drumului. Asta, pentru a lăsa loc celui din faţa ta, dar şi maşinii care vine pe contrasens.
Ai derapat? Uite cum stabilizezi maşina
În momentul în care autoturismul derapează trebuie să stăm corect la volan - mâinile la 9 şi un sfert. Apoi, trebuie să privim în direcţia în care dorim să mergem, iar corpul nostru va îndrepta instinctiv volanul în acea direcţie.
Această regulă e şi mai importantă în cazul maşinilor echipate cu sisteme de control dinamic al traiectoriei gen ESP.
Important este să nu bruscăm volanul, deoarece am putea să tragem de el mai mult decât trebuie, decât avem nevoie şi, astfel, să intrăm pe contrasens sau să ieşim în decor.
Nu trebuie să accelerăm, asta până când maşina se stabilizează şi revine spre direcţia de mers. Dacă autoturismul a derapat cu spatele şi s-a răsucit mai mult de 45 de grade faţă de direcţia drumului, singura manevră care ne rămâne de făcut e să frânăm până la imobilizarea maşinii pe carosabil.
Nu tăia virajele!
Meteahna şoferilor români e tăiatul virajelor, lucru care în străinătate nu se întâmplă. Pericolul cel mai mare vine din faptul că această manevră este făcută din automatism, din obişnuinţă.
Nu este ceva ocazional, aşa cum susţin unii şoferi. În acel moment, aderenţa este foarte scăzută, iar timpul de a reveni pe banda ta de mers este mult mai mare. Şansele de a readuce maşina pe banda normală de mers devin minime, a mai spus pilotul George Grigorescu.
Vremea se răceşte uşor în weekend
Avem parte de o vreme frumoasă azi: senină şi caldă. Însă, mâine se schimbă foaia, în aproape toată ţara. Astăzi, se vor înregistra între 8 şi 20 de grade la prânz, iar la noapte vor fi între minus 4, în centrul ţării, şi 10 grade în sud şi est.
Spre seară se adună norii, temperaturile coboară brusc. Deci, atenţie! Cine pleacă în weekend la munte, se întoarce pe burniţă şi ceaţă.
Precipitaţiile nu vor fi importante cantitativ, dar vor putea pune în dificultate conducătorii auto. În Capitală, azi vor fi 15 grade la prânz, dar mâine doar 10 grade. Săptămâna următoare începe cu cer variabil, burniţă şi ceaţă. De marţi, norii se vor risipi şi vom avea din nou zile agreabile de toamnă.
«La 50 km/h într-o secundă parcurgi aproape 14 metri»George Grigorescu, pilot de raliu
Dacă circuli cu o viteză de 80 km/h şi poţi citi numărul de înmatriculare al autoturismului din faţa ta atunci trebuie să ştii că te afli mult prea aproape de acesta.
Pe de altă parte, trebuie ştiut faptul că atunci când circuli cu 50 km/h într-o singură secundă parcurgi 13,8 m. Asta, indiferent de ce maşină ai. Timpul de reacţie normal al unui om aflat la volan este de doar o secundă.
În această secundă şoferul detectează pericolul, analizează situaţia, ia hotărâri şi acţionează (ia piciorul de pe acceleraţie şi îl pune pe pedala de frână).