Autorităţile scapă basma curată: «Obligaţiile Romatsa faţă de Adrian Iovan au fost zero»

Ultima actualizare:

    Adrian Iovan a murit luni după-amiază, în urma unui accident aviatic (Arhiva Click!)
Adrian Iovan a murit luni după-amiază, în urma unui accident aviatic (Arhiva Click!)

Prodecanul Facultăţii de Inginerie Aerospaţială, conf. dr. Octavian Thor Pleter,  a declarat că în cazul accidentului de luni, petrecut la ora 16:01, "pilotul commandant poartă întreaga răspundere a accidentului în sine". Afirmaţia lui controversată nu a trecut neobservată, aşa că Pleter a venit cu explicaţii suplimentare.

Conform prodecanului, zborul efectuat de Iovan era deja unul de tip VFR (zbor la vedere, în engleză Visual flight rules - VFR, n.r.), care se face doar în condiţii de vizibilitate a solului şi a spaţiului aerian înconjurător.

"Zborul BN-2 din 20 ianuarie a ajuns dintr-o serie de decizii greșite ale comandantului într-o situație absolut inedită: adică din zbor IFR supravegheat radar de ROMATSA, într-un zbor VFR fără plan de zbor depus. În acel caz, ROMATSA nu mai avea nici un fel de implicare, pentru că nu se mai găsea nici în cazul zborului IFR, nici în cazul zborului VFR cu plan depus", a scris Pleter.

Cum Iovan nu a depus în prealabil traseul efectuat sub tipul de zbor VRF, Romatsa şi centrel de control nu mai aveau nicio responsabilitate, iar pilotul e tras la răspundere în totalitate.

"Dacă însă planul de zbor VFR nu este depus, obligațiile centrelor de control de trafic față de piloții comandanți care zboară VFR sunt zero Pilotul comandant a decis la un moment dat în cursul zborului să rezilieze acest contract,eliberând astfel de obligații ROMATSA. El a solicitat pe frecvența cu ACC București să intre în codul aerian VFR. În consecință nu mai există chiar niciun element cu care ROMATSA ar mai fi putut fi de folos într-o acțiune de căutare și salvare. ROMATSA era în acel moment complet scoasă din cauză, atât juridic (fără nicio obligație), cât și operațional (fără mijoace de a poziționa aeronava care coborâse intenționat sub acoperirea radar, fără a ști planul de zbor, sau măcar vag intențiilepilotului comandant)"; a completat Pleter.

În plus, pentru că Adrian Iovan a ales să aterizeze într-o zonă de risc major, cu condiţii de îngheţ, unde nimeni nu are voie să aterizeze. În astfel de cazuri, "pilotul comandant este considerat singurul răspunzător".

Mai mult, Pleter insistă că nu e normal ca Romatsa să aibă oamei în toată ţara, gata să intervină oricând, "pentru că accidentele de avion sunt mult mai rare decât orice alt tip de urgențe. Aceasta pentru că transportul aerian este și va rămâne cel mai sigur mod de transport cunoscut, cu numai 2 accidente (mai rar și fatale) la un milion de zbor".

În urma accidentului, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion şi au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi patru medici - Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul "Sf. Maria" şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Prințesa Caroline și Pierre Casiraghi cu soția Beatrice Borromeo, doliu în familia Casiraghi de la Monaco   Profimedia jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
1280px Podul de la Cernavodă distrus în 1916 jpg
poligon explozie jpg
ucraina png
Schengen shutterstock 9 jpg
lidl jpg
profi1 jpeg
cna consiliul national al audiovizualului Foto Facebook jpg
masina electrica
image
actualitate.net
image
actualitate.net