Primarul Iașiului vrea să interzică mașinile sub Euro 4 în România
Înmatricularea mașinilor cu norma de poluare Euro 4 ar putea fi interzisă în România dacă un proiect propus de primarului Iașului, Mihai Chirică, va fi aprobat în Parlament. Edilul a prezentat proiectul într-o conferință de presă.
Mihai Chirică a declarat, joi, că a elaborat un proiect legislativ care prevede ca în România niciun vehicul care are o normă de poluare sub Euro 4 să nu mai poată fi înmatriculat. Edilul a precizat însă că toate celelalte vehicule sub Euro 4 care au fost înmatriculate până la apariţia acestei legi “rămân şi fac parte din parcul naţional al României”.
″ Prin articolul 1 cerem interzicerea înmatriculării în România a oricărui tip de vehicul sub norma de poluare Euro 4. La articolul 2 menţionăm că interdicţia nu este aplicabilă utilajelor cu autopropulsie şi vehiculelor utilizate de către instituţiile de intervenţie şi apărare, aşa cum sunt prevăzute de lege. Spre exemplu, nu o să măsurăm normă de poluare la tancuri sau la mai ştiu eu ce. Acelea sunt autovehicule speciale şi se supun altor legi”, a explicat primarul Iașului, potrivit stirileprotv.ro.
De ce vrea primarul Chirică să interzică mașinile sub Euro4
Edilul a spus că motivaţia principală este legată de faptul că toate statele europene şi-au făcut un plan de măsuri privind creşterea calităţii aerului. Dar și faptul că din cele cinci principii generale pe care Comisia Europeană şi le-a propus pentru perioada de finanţare 2021-2027, pe locul doi se află o Europă mai verde, fără emisii de carbon, aplicarea acordului de la Paris şi investiţii în tranziţia energetică, energia de resurse regenerabile şi combaterea schimbărilor climatice. ”Nu ştiu dacă priorităţile sunt în ordinea enumerată de CE dar cred că stau pe acelaşi punct”, a afirmat primarul Mihai Chirică.
România a devenit depozitul de rable al Europei
Chirică a mai spus că iniţiativa are ca exemplu alte state europene unde circulaţia vehiculelor poluante a fost interzisă sau s-au majorat taxele.
″În diverse state europene, pentru combaterea poluării aerului, în Belgia, regiunea Valonia, a fost introdusă o taxă anuală de până la 2.500 de euro pentru orice vehicul care emite mai mult de 255 de grame de CO2 pe kilometru. Gândiţi-vă care a fost motivul pentru care au ajuns atâtea hârburi în România. Păi de ce să plătească unul pentru o maşină Euro 3 taxă statului belgian 2.500 de euro pe an numai ca să o aibă, când o poate vinde unui român, bulgar, cu 2.500 de euro. Practic el economiseşte 3.000 de euro, scapă statul de un deşeu şi rezolvă o problemă de mediu”, a declarat primarul Mihai Chirică.
Gabriela Firea a introdus ”Vinieta Oxigen” pentru București
Vinieta Oxigen, taxa găsită de Primăria Capitalei pentru a combate poluarea produsă de trafic a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2020. Primăria Capitalei va aplica amenzi abia din luna martie celor prinși că circulă cu mașina în București fără să plătească vinieta Oxigen.
Ce este vinieta Oxigen?
Vinieta Oxigen este o taxă plătită de mașinile care circulă în cel mai mare oraș al țării în funcție de gradul de poluare. Introducerea ei face parte din strategia” privind măsuri concrete de îmbunătăţire a calităţii aerului în Municipiul Bucureşti”, iniţiată de primarul general Gabriela Firea. Bucureștiul a fost împărțit în două zone în funcție de care se plătește taxa Oxigen: arterele centrale(denumite generic Zona de Acțiune pentru Calitatea Aerului)și restul. Trebuie precizat însă că această taxa auto pentru mașinile poluante (vinieta Oxigen) a intrat în vigoare la 1 ianuarie, dar sancțiunile pentru neachiziționarea ei se aplică abia din martie. Potrivit regulamentului de aplicare a vinietei Oxigen, tariful de acces și circulație în București se achită în avans, iar perioadele de valabilitate sunt de o zi, o lună, șase luni și un an. Vinieta se plătește doar dacă este mișcată mașina din parcare de luni până vineri, între orele 7.00 și 22.00, cu excepția sărbătorilor legale. În afara acestui interval și la sfârșit de săptămână, șoferii pot circula gratuit cu mașinile indiferent de norma de poluare.
Hotărârea prevede amenzi între 1.500 şi 2.000 de lei pentru cei care sunt obligaţi să plătească taxa şi nu o fac, dar contravenienții au posibilitatea de a achita jumătate din această sumă în termen de 15 de zile. Poliţiştii locali, cei care activează în cadrul Brigăzii Rutiere, dar şi împuterniciţii direct ai Primăriei vor fi cei care pot aplica amenda. Reglementarea prevede ca verificările să fie realizate și prin sisteme video, dar acestea sunt inexistente deocamdată în Bucureşti.