România a primit primul tren electric polonez! Garnitura circulă cu până la 160 km/h și are 453 de locuri pentru pasageri
Trenul electric fabricat de compania poloneză PESA a ajuns în România, marcând începutul livrării celor 62 de garnituri moderne comandate de Autoritatea pentru Reformă Feroviară. Trenul poate atinge viteze de 160 km/h și este dotat cu facilități moderne pentru confortul călătorilor.

Trenul are o capacitate totală de transport de 453 de pasageri
România a primit primul tren electric fabricat de PESA, compania poloneză care a câștigat contractul cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru livrarea a 62 de garnituri electrice. Trenul sosit este unul de ultimă generație, având o viteză maximă de 160 km/h și o capacitate totală de transport de 453 de pasageri, dintre care 224 pe scaune, restul în picioare.
Trenul este dotat și cu 16 locuri special amenajate pentru biciclete, răspunzând astfel nevoilor călătorilor sportivi. Fiecare unitate este echipată cu sisteme moderne de climatizare, prize, Wi-Fi, sistem de informare a pasagerilor și spații dedicate persoanelor cu dizabilități. Contractul include și mentenanță pe 15 ani, instruirea personalului și livrarea tuturor garniturilor până la sfârșitul anului 2027. Valoarea totală ajunge la 1,6 miliarde de lei.

Livrarea următoarelor trenuri este așteptată în lunile viitoare, iar până la finalul anului 2025, mai multe unități ar urma să fie deja în circulație, în funcție de ritmul testărilor și al autorizărilor. Până atunci, menționăm faptul că rama electrică de scurt parcurs PESA 655-5 poate fi vizionată, pentru prima dată, în cadrul Conferinței de Operabilitate Feroviară & Material Rulant, organizată de Club Feroviar, la Oradea, în zilele de 21 și 22 mai. Trenul va fi expus joi, 22 mai, începând cu ora 10:00, la Terminalul Intermodal Episcopia Bihor, în zona limitrofă acestei stații de cale ferată.
Călătoriile cu trenul, mai lente ca în trecut
România deține una dintre cele mai extinse rețele feroviare din Europa, cu aproape 11.000 de kilometri de cale ferată, însă doar aproximativ 3% din aceasta este modernizată, situându-se pe ultimele locuri în Uniunea Europeană în acest domeniu, potrivit unui raport al Corpului de Control. Pentru anul 2025, CFR avea în plan reabilitarea și modernizarea a aproximativ 1.260 km de cale ferată, incluzând tronsoane importante precum Gurasada–Simeria, Brașov–Sighișoara și Cluj Napoca–Oradea–Episcopia Bihor. Însă multe dintre șantierele feroviare au înregistrat stagnări sau progrese nesemnificative la începutul anului, ceea ce afectează negativ ritmul de modernizare al infrastructurii, potrivit site-ului Clubferoviar.ro.
În ciuda anunțurilor de modernizare, călătoriile cu trenul rămân în 2025 mai lente decât în trecut, cu timpi de parcurs în creștere pe anumite rute, cum ar fi București–Craiova sau București–Arad. Numai în 2024, Agenția de Investigare Feroviară Română a raportat 59 de incidente feroviare, evidențiind starea precară a infrastructurii și nerespectarea regulilor de siguranță de către personalul feroviar.
Trenurile din România, comparate cu mocănițele
„Avem o rețea feroviară care funcționează, în multe locuri, mai încet decât în anii ’90. Pe unele tronsoane, trenurile se târăsc cu 30–40 km/h. E mai mult o mocăniță decât un tren modern european”, a declarat Ionuț Ciurea de la Asociația ProInfrastructura. Rapoartele CFR arată că media de viteză comercială a trenurilor de călători este sub 45 km/h pe multe rute. În multe cazuri, trenurile de acum 20–30 de ani făceau mai puțin timp pe aceleași trasee.
Aproximativ 55% din rețeaua feroviară are nevoie de reparații sau modernizări. Multe garnituri sunt vechi de peste 30 de ani, fără aer condiționat sau acces pentru persoane cu dizabilități. Specialiștii feroviari sublinează că România are potențial să aibă un sistem feroviar modern și eficient, dar în prezent, trenurile oferă o călătorie lentă și depășită. Această situație afectează negativ atractivitatea transportului feroviar, determinând călătorii să opteze pentru alte mijloace de transport.