Se alege praful de locomotivele cu aburi! Locul din România unde au fost lăsate într-o stare avansată de degradare
Depoul CFR din Petroșani (Hunedoara) a mai păstrat două locomotive de epocă, aflate într-o stare avansată de degradare. Locomotivele cu aburi și castelul de apă atrag toate privirile celor care ajung în orașul din Valea Jiului, scrie adevarul.ro.
Petroșani n-a fost numai un oraș al cărbunelui, dar și o un nod feroviar aglomerat, datorită industriei de extracție. Primele mine de cărbune au fost deschise la mijlocul secolului al XIX-lea, iar prima cale ferată din Valea Jiului, Simeria - Petroșani, a fost inaugurată în 1870.
Depou inaugurat acum 112 ani
În deceniile următoare, volumul cărbunelui extras din Valea Jiului și transportat pe calea ferată a crescut, astfel că s-a extins și rețeaua feroviară. În 1912 a fost inaugurat depoul, cu o remiză de formă semi-circulară cu 22 de linii.
În trecut, zeci de locomotive cu abur și multe vagoane erau manevrate pe liniile depoului ori erau reparate în ateliere. În apropierea depoului au fost construite turnuri pentru alimentarea locomotivelor, fiind ridicat și un castel de apă înalt de peste 20 de metri. Locomotivele care funcționau cu cărbune și cu lemne au fost scoase treptat din uz, începând din anii ‘60. „Fostul şef al depoului a continuat să aibă grijă de ele, fiind considerate bunuri strategice. Erau menţinute în starea în care să poată fi folosite”, povestea un fost ceferist din Petroșani. În anii ‘90, depoul avea peste 400 de angajați. Din stația CFR plecau în țară garnituri care transportau o cantitate anuală de peste zece milioane de tone de cărbune.
„Ne puteam mândri cu ele”
Cu timpul, numărul ceferiștilor s-a redus. Astfel, calea ferată Petroşani - Lupeni și linia Petroșani - Petrila - Lonea au fost închise în ultimii ani, iar depoul a devenit tot mai pustiu. Locomotivele au fost abandonate și au ajuns la fier vechi, altele au fost distruse de hoți. Câteva garnituri, unele construite la începutul secolului XX, au fost recondiționate și expuse în alte orașe din România.
În depoul din Petroșani au rămas doar două locomotive de patrimoniu, una construită în anii ’40 și cealaltă în 1913. „Sunt degradate, din păcate. În trecut ne puteam mândri cu ele, dar au fost abandonate, sunt ruginite și au fost vandalizate”, povestește cu amărăciune un localnic.
Castelul de apă, monument unicat
Aceeași soartă o are și castelul de apă din 1912, dezafectat ca majoritatea construcțiilor din vechiul depou. Turnul care folosea apa râului Jiu a funcționat până la sfârșitul anilor 2000 și este unicat în România.
„Turnul de apă din Petroşani este rezultatul unui proiect-tip, aplicat în Regatul maghiar înainte de 1918. A mai existat un turn la Arad, dar a fost demolat. În schimb, în Ungaria mai sunt trei turnuri care au fost restaurate pe banii MAV, compania feroviară maghiară. La fel s-ar putea întâmpla şi la noi, fiindcă este obiectivul ce marchează intrarea în valea Jiului dinspre Nord”, relata profesorul Mihai Danciu, potrivit publicației locale Cronica Văii Jiului.