Sindicatele profesorilor propun 5 materii la Evaluarea Națională
Varianta alternativă pentru admiterea separată la liceu ar putea fi ca elevii de clasa a VIII-a să susțină 5 probe la examenul de Evaluare Națională, potrivit amendamentelor trimise Ministerului Educației de către sindicatele din învățământ, scrie Edupedu.ro.
Propunerea vine de la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”.
Proiectul legii învățământului preuniversitar prevede că admiterea separată la liceu poate fi organizată pentru cel mult 60% din locuri.
Cum admiterea la liceu a stârnit controverse în societate după ce a fost anunţată ca propunere în legea Educaţiei de către ministrul Ligia Deca, sindicatele profesorilor vin cu o alternativă: Evaluarea Naţională să se dea la 5 materii.
Varianta alternativă este ca Evaluarea Națională să aibă următoarele probe:
a) matematică+informatică (algoritmică)
b) limba română
c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
e) maternă (dacă e cazul);
În plus, fiecare liceu ar trebui să stabilească, cu un an înainte, coeficienții pentru fiecare probă de examen:
„Cu un an înainte, fiecare liceu stabileşte, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.”
Sindicatele mai susţin ca elevii să aibă cel mult 10 opțiuni, iar „calculatorul face, ținând cont de coeficienți, media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev.” Elevii vor fi repartizați de calculator în funcție de opțiuni şi medie.
Pentru liceele vocaționale, trebuie făcute reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini, se arată în textul propunerii.
Această nouă versiune de evaluare naţională s-ar aplica pentru elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025.
Sindicaliştii susţin că soluţia lor este „mai ușor de pus în practică decât concursul, care evită arbitrariul, verifică tot ceea ce știe elevul, nu doar matematică și română, și lasă și liceul să-și spună cuvântul.” În felul acesta, ar fi rezolvate următoarele probleme:
„1) elevii vor fi încurajați să învețe la toate materiile.
2) nu vor mai exista materii importante, de rang 1 (mate, română) şi restul;
3) liceele pot să fie parte a procesului de selecție, prin stabilirea coeficienților;
4) se ia în considerare tot ceea ce se predă;”
Ligia Deca a anunțat că prima generație care ar urma să dea acest examen de admitere este cea care intră în clasa a V-a în anul școlar următor, adică 2023-2024, dacă legea este adoptată până când începe anul școlar.