Şofează în siguranţă pe timp de ploaie!
Ploaia abundentă poate să reducă foarte mult distanţa de vizibilitate, respectiv poate să creeze condiţii de drumuri alunecoase şi foarte periculoase. Campion naţional la raliuri în 8 rânduri, Titi Aur ne învaţă azi cum să conducempreventiv şi cum să reacţionăm în situaţii periculoase.
Situaţii periculoase pe ploaie
Este foarte periculoasă circulaţia pe un carosabil ud, pe timpul ploii.
Pe o şosea cu denivelări, este indicat să vă îndepărtaţi de marginea drumului şi să vă apropiaţi de axul median al acestuia. Denivelările şi gropile sunt concentrate mai ales pe marginea drumului şi acolo, cel mai probabil, se formează bălţi. La trecerea pe lângă un autovehicul care vine din sens opus, repoziţionarea şi deplasarea pe marginea drumului trebuie să se facă la o viteză redusă.
În cazul unei furtuni cu fulgere şi tunete, rămâneţi în maşină, caroseria având acelaşi rol ca o "cuşcă" - vă protejează de efectele trăsnetului.
Dacă trebuie să traversaţi o zonă inundată, mai întâi stabiliţi nivelul apei cu ajutorul unor repere de pe drum: borne kilometrice, capete de pod etc. Dacă e posibil să treceţi, deplasaţi-vă cu viteză redusă, evitând să faceţi valuri care să împingă apa la admisia de aer a motorului sau la alternator.
În cazul unei "ruperi de nori", care nu durează decât 5-10 minute, opriţi în cea mai apropiată parcare sau pe banda de odihnă. Vizibilitatea în astfel de cazuri este redusă la minimum, ceea ce face deplasarea periculoasă.
Atunci când a început să plouă uşor, asfaltul ud oferă o aderenţă mai mică decât după o ploaie de durată mare.
Pentru a depăşi un camion sau chiar un autovehicul, nu vă apropiaţi prea mult de spatele acestuia înainte de a vă angaja în depăşire. Haloul de apă creat vă va afecta vizibilitatea în foarte mare măsură. Asiguraţi-vă din timp şi efectuaţi depăşirea energic, fără a staţiona prea mult timp pe sensul opus de drum.
Acvaplanare
Cel mai bun mod de a acţiona atunci când automobilul "pluteşte pe apă" (alunecarea pneurilor pe o peliculă de apă care se interpune între ele şi sol) este să nu ajungi într-o astfel de situaţie. Dacă ţi se întâmplă, atunci nu trebuie să intri în panică.
Analizaţi tipul suprafeţei de rulare. Asfaltul dur, rugos, absorbant nu favorizează acvaplanarea. Bălţile de pe marginea drumului o pot face.
Cu cât sunt mai vizibile, pe drum, urmele pneurilor maşinilor aflate în faţă, cu atât cantitatea de apă pe care o dislocă acestea este mai mare. Şi o dată cu ea creşte şi pericolul de acvaplanare.
Evitaţi să acceleraţi, să frânaţi şi mai ales să accentuaţi unghiul de bracaj în momentele în care automobilul se află în acvaplanare.
Nu renunţa la centura de siguranţă!
Centura de siguranţă îţi salvează viaţa la impactul autovehiculului până la 60 de kilometri la oră.
Nu renunţa la ea! I-aş invita pe parlamentarii care au propus îndulcirea Codului Rutier să treacă pe la simulatorul de tamponare să vadă cât de rău este când te ciocneşti cu 15 kilometri pe oră, iar apoi la cel de răsturnare. Să văd apoi cine va mai vota aşa ceva.
Verifică presiunea anvelopelor!
Presiunea din anvelope joacă un rol definitoriu în ceea ce priveşte durata de viaţă a anvelopelor şi performanţele lor referitoare la siguranţă.
Presiunile sunt determinate în mod individual funcţie de tipul vehiculului, de către producătorii acestui vehicul şi al anvelopelor.
Supra- sau sub-presiunea anvelopei reduce capacitatea acesteia de a avea o aderenţă corespunzătoare.
Cel mult 23 de grade în zilele următoare
Vremea este deosebit de instabilă, zilele acestea. Va ploua în averse, iar temperaturile rămân scăzute pentru această perioadă. În plus, va sufla şi vântul în rafale, sporind astfel senzaţia de rece.
Cantităţile de apă vor fi importante mai ales la deal şi la munte, unde pot fi peste 25 l/mp. Azi, în centrul ţării vor fi cel mult 14°C, iar în sud, maximum 23°C. Vineri, vremea se va păstra la aceste caracteristici şi doar sâmbătă se va încălzi uşor, până la 26 -27°C.