Şoferi, este timpul să vă schimbaţi cauciucurile! Ce riscă cei care nu o fac
Temperaturile scad considerabil în toată ţara începând chiar de astăzi. O mare parte din teritoriul Europei este afectat de o răcire considerabilă a vremii, ca urmare a unui val de aer arctic, aşadar nici ţara noastră nu scapă de frig. Ceaţa, predominantă săptămâna trecută, va dispărea, iar cerul va deveni preponderent noros. În majoritatea regiunilor vor cădea averse, care, în unele zone, vor fi sub formă de lapoviţă şi ninsoare. Aşa că, şoferi, nu uitaţi să vă schimbaţi cauciucurile!
Până luni am purtat tricouri cu mânecă scurtă şi chiar rochiţe de vară, dar iată că, după zilele însorite, cu temperaturi de aproape 30 de grade, vremea se răceşte, mai ales în nordul ţării şi la munte. Temperaturile vor fi în limite normale în vestul ţării, în nord şi centru, dar vor fi uşor mai ridicate în sud şi sud-est.
Ploile îşi vor face simţită prezenţa întâi în jumătatea nordică a ţării. Seara şi noaptea va ploua slab şi în sud, iar în zonele montane înalte, la peste 1.800 m, apar ninsori şi lapoviţă, arată meteorologii. Miercuri, vremea va continua să se răcească şi va ploua în sud, centru şi est. Vântul îşi face simţită prezenţa în majoritatea zonelor din ţară, sporind senzaţia de frig resimţită.
Maximele se opresc în jurul valorii de 13 grade. În Capitală va ploua miercuri şi joi, iar temperaturile se vor situa între 2 şi 9 grade. De vineri până duminică, cerul se menţine noros, cu maxime de până la 13 grade Celsius. Aşadar, gospodinele trebuie să scoată din dulapuri hainele groase, iar şoferii trebuie să se programeze la vulcanizare ca să-şi schimbe cauciucurile de vară cu cele de iarnă.
În cazul în care şoferii circulă fără anvelope de iarnă pe drumuri cu zăpadă, gheaţă sau polei, riscă amenzi de până la 2.900 de lei, a anunţat Poliţia Română prin intermediul unui comunicat. „Legea cauciucurilor de iarnă” a intrat în vigoare în 2011, iar toţi cei care circulă pe drumuri publice acoperite de zăpadă, gheaţă sau polei sunt obligaţi să aibă anvelope de iarnă. Chiar dacă drumul e uscat, se pot întâlni porţiuni unde există risc de formare a poleiului, de aceea, nu conduceţi, chiar şi pe distanţe scurte, dacă autovehiculul nu e echipat cu anvelope de iarnă. Ele se identifică uşor, datorită prezenţei pe laterale a literelor M şi S, sub forma: «M+S», «M.S.» «MS» sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai cu inscripţia «all seasons»”, se precizează în comunicatul Poliţiei Române.
«Cauciucurile de iarnă au o aderenţă mai mare»
Campionul de raliu Titi Aur ne-a explicat că “pneurile de vară se înlocuiesc cu cele de iarnă când temperatura de afară scade până la 7˚ C. Dacă nu, pe lângă faptul că vei fi amendat, rişti accidente grave. Pneurile de iarnă sunt bogate în siliciu, un material moale, care la temperaturi scăzute devine elastic. Ele au un profil diferit: blocuri mai mari, canale mari de evacuare, lamele care se deschid şi agaţă zăpada. Maşina echipată corect are o mai mare aderenţă, e mai uşor manevrabilă”.
«Anvelopele all season nu-s bune pe zăpadă»
Mulţi şoferi aleg cauciucurile „all season” ca să nu le mai schimbe de două ori pe an. Iată însă ce spun specialiştii! „Dezavantajele bat avantajele în cazul anvelopelor all season. Sunt acceptate de lege și singurul avantaj este că pot fi folosite tot timpul. Dar anvelopele all season își fac treaba iarna doar până când apare zăpada sau poleiul. Nu au aceeași cantitate de cauciuc natural și dioxid de siliciu, exact caracteristicile care dau valoare unei anvelope de iarnă. În plus, cele all season sunt folosite tot timpul anului, deci se tocesc mai repede”, ne-a declarat Sorin Ene, pilot de drift.
5 lucruri pe care trebuie să le ştii când cumperi anvelope de iarnă
1 . Cei mai mulţi şoferi scot iarna de la naftalină anvelopele din anii precedenţi, dar ce ne facem dacă trebuie să cumpărăm unele noi? Piaţa e plină de oferte, iar preţurile sunt pentru toate buzunarele. Cum ştim care e cea mai bună alegere? Specialiştii dau câteva ponturi în acest sens.
În primul rând, este bine de ştiut că anvelopele de iarnă au o compoziţie diferită faţă de anvelopele de vară şi chiar faţă de cele all-season. ”Gumele” destinate sezonului rece conţin un procent mai mare de cauciuc natural şi dioxid de siliciu care nu permit întărirea cauciucului sintetic în condiţii de frig. Asta înseamnă tracţiune mai bună la temperaturi mici, stabilitate mai bună, siguranţă mai bună!
2. De asemenea important, cauciucurile de iarnă sunt proiectate pentru a vă asigura o mai bună aderenţă pe zăpadă, asfalt umed sau gheaţă, dar nu sunt la fel de eficiente pe asfaltul curat şi atunci când temperatura de afară trece de +5 grade Celsius.
3. Primul lucru de care trebuie să ţineţi cont atunci când achiziţionaţi anvelope noi este dimensiunea recomandată de producător (trecute inclusiv în talonul maşnii sau în cartea de identitate). Cum ”citim” aceste dimensiuni? Nimic mai simplu! Luând exemplu o anvelopă 195/65R15, numărul 195 reprezintă lăţimea anvelopei, 65 este raportul înălţimii faţă de lăţime (în procente), 15 este diametrul anvelopei măsurat în inch.
4. Un alt factor de care trebuie să ţinem cont când alegem o anvelopă de iarnă este prezenţa fulgului de nea, alături de literele M+S (Mud plus Snow) adică noroi plus zăpadă!
5. Data producerii este şi ea foarte importantă mai ales atunci când procuraţi anvelope uzate. Veţi observa un cod format din 4 cifre, exemplu 1008, ce ar însemna că anvelopa este produsă în a 10-a săptămînă a anului 2008. Următorii indici sunt cei pentru sarcină (care se măsoară de la 0 la 279, şi exprimă greutatea care o poate suporta anvelopa) şi pentru viteză.