Taxa auto loveşte în toţi şoferii
Au gândit şi au decis cum e mai prost: nici o maşină din România nu mai scapă netaxată, fie nouă, fie adusă din străinătate, fie deja înregistrată în circulaţie la noi înainte de 1 ianuarie 2007. Singura veste care ne mai îndulceşte puţin amarul: taxa mai aşteaptă până să intre în vigoare, pentru că Parlamentul va trebui să adopte legea, iar aleşii vor fi în concediu.
După zeci de bâlbe pe seama mult discutatei taxe de poluare, primă înmatriculare, mediu, auto sau cum s-o mai numi, iată că zilele trecute guvernanţii au hotărât. Noua lege, care, teoretic, ar intra în vigoare la 1 iulie, prevede instituirea taxei pentru emisiile poluante, deci una de mediu, provenite de la autovehiculele existente sau care intră în Parcul auto naţional.
Astfel, în momentul în care ministul Laszlo Borbely îşi va vedea visul cu ochii, legea intrată în vigoare, vor avea de plătit taxă auto cei care:
* înmatriculează un vehicul nou sau adus din străinătate
* cumpără o maşină la mâna a doua înmatriculată deja în ţară înainte de 1 ianuarie 2007, indiferent dacă provine din străinătate sau din România
* cumpără un vehicul înregistrat în circulaţie după 1 ianuarie 2007, pentru care nu s-a plătit taxă şi este la prima vânzare.
Astfel, circa 4 milioane de maşini intră sub incidenţa legii: 3,2 milioane era parcul auto la 31.12.2006, iar în 2007, 2008 şi 2009 au fost vândute încă 715.000 de autoturisme noi.
Cele noi vândute din ianuarie 2010 şi până acum scapă, deoarece acestora li s-a aplicat deja taxa. De asemenea la acestea se mai adaugă maşinile cu motoare Euro 4, până în 2.000 cmc, care pe parcursul anului 2007 au fost scutite de la plata birului.
Cu toate acestea, ministrul mediului vrea să fie şi „darnic" şi a introdus în proiect o reducere cu 30% a tuturor taxelor şi o restituire a banilor celor care au plătit în 2011.
Însă, principiul „poluatorul plăteşte", pe care merge ministrul Borbely, îi va demonstra într-un final că poluatorul nu mai plăteşte. Asta deoarece, piaţa vânzărilor de maşini va îngheţa, românul preferând să ţină „rabla" până la moarte.
Oare e mai bine să-l obligi să lase din preţ ca să-şi poată vinde maşina sau să-l faci să-şi ţină maşina veche încă 10 ani de acum în colo?
Rezultatele intrării în vigoare a noii taxe vor fi: piaţa vânzărilor de maşini va îngheţa, un exod al românilor către centrele de înmatriculări bulgăreşti şi vom vedea pe stradă din ce în ce mai multe rable româneşti şi nu europene, aşa cum se teme Laszlo Borbely. Nu ne vom transforma în cimitirul de maşini al Europei, ci vom fi propria groapă de gunoi.
Uite cum poţi să fentezi noua taxă auto
Dacă vrei să-ţi aduci un autovehicul dintr-o ţară europeană şi vrei să fentezi taxele infernale de la noi poţi să te adresezi unui român care se ocupă de înmatriculări la vecinii bulgari. Astfel, cine alege Bulgaria pentru înregistrarea maşinii plăteşte doar câteva sute de euro, în loc de câteva mii.
O altă soluţie, pentru cel care vrea să cumpere o maşină gata înmatriculată în România, ar fi contractul de comodat. Astfel, prin acest act nu se schimbă proprietarul, deci nu se plăteşte taxă, dar noul proprietar are drepturi asupra maşinii doar pe perioada contractului.
Încasările din taxa auto, jumătate faţă de 2010
Au mărit taxa în speranţa că vor face bani mai mulţi, dar şi-au luat ţeapă. Românii nu au mai înmatriculat atât de multe maşini ca în 2010, iar încasările au scăzut chiar şi la jumătate.
Ministerul mediului, cel care colectează taxa auto, a adunat la buget, în primele patru luni ale lui 2011, doar 107 milioane de lei, pentru aproximativ 50.000 de maşini.
Însă, în aceeaşi perioadă a anului trecut, sumele s-au ridicat la aproximativ 266 milioane de lei, cu peste 150% mai mari. Aşa că, majorarea chiar şi cu 50% a nivelului taxei auto, pe principiul poluatorul plăteşte, le-a adus guvernanţilor mai puţini bani în visteria statului.