Taxă pe gunoiul menajer în sectorul 1, după opt ani
După opt ani de gratuitate, bucureștenii din sectorul 1 vor plăti din nou serviciul de ridicare a gunoiului menajer. Prevederea se regăsește într-un proiect de hotărâre inițiat de instituție. Consilierii locali urmează să decidă într-o ședință viitoare câți bani vor scoate din buzunare locuitorii din sector pentru a li se ridica pubelele din fața blocurilor de locuit.
Așa ceva nu te aștepți să vezi în campania electorală. Când unii nu mai știu ce să dea, ca să obțină voturi, alții fac tot posibilul să-i sărăcească pe cei cărora le cer ajutorul în alegeri. Primăria sectorului 1, condusă de interimarul Vasile Moțoc, a inițiat o hotărâre de consiliu care vizează instituirea unei taxe pentru ridicarea deșeurilor menajere de la domiciliul locuitorilor din sector. Taxa de salubrizare fusese eliminată în 2008 de fostul edil de la sectorul 1, Andrei Chiliman, toate costurile fiind suportate din bugetul primăriei. În iulie 2008, instituția semnase un contract pe 15 ani cu societatea Romprest, care viza salubrizarea tuturor străzilor din sector și ridicarea deșeurilor de la cetățeni, contra sumei de 60,4 milioane de lei pe an.
Acum, regulile sunt pe cale să fie schimbate de actuala administrație, ca urmare a inițierii unui nou „regulament de organizare și funcționare a serviciului public de salubrizare” din sector. Documentul vine cu noi cerințe pentru operatorul de salubritate, dar și pentru beneficiarii serviciului, ca urmare a modificării legislației referitoare la funcționarea serviciilor comunitare de utilități publice la nivel național. Legea care reglementează serviciile de salubrizare, 101/2006, a fost modificată substanțial ani la rândul, ultima dată în 2014. Actul normativ instituie noi obligații pentru firmele de salubrizare, pentru primării, dar și pentru generatorii de deșeuri, persoane fizice sau juridice.
„Operatorii au obligaţia de a pune la dispoziţia deţinătorilor de deşeuri containerele/recipientele, precum şi, după caz, sacii necesari realizării activităţii de precolectare separată a deşeurilor. Costurile de achiziţionare a acestora se includ în tariful ofertat pentru prestarea activităţii de colectare separată şi transportul separat al deşeurilor, dacă nu sunt puse la dispoziţie de delegator”, se arată la art. 21, al. 2.
Acest lucru înseamnă costuri suplimentare pentru operatorii de salubrizare, care vor fi acoperite prin instituirea unei taxe sau prin majorarea contractului semnat cu autoritățile locale. Primăria sectorului 1 a decis că e mai bine să aplice o taxă pe gunoi, care trebuie achitată de fiecare titular de contract.
Semnarea unui contract cu operatorul de salubrizare este, conform acestei legi, obligatorie. Refuzul este sancționat cu amenzi cuprinse între 500 și 1.000 de lei (art. 30, al. 5). Cu sancțiuni sunt amenințați și locatarii care refuză să depună deșeurile în tomberoanele marcate corespunzător (hârtie, sticlă, plastic, aluminiu), puse la dispoziție de firma de salubrizare. Amenzile se încadrează între 100 și 300 de lei (art. 24, al.6, lit. d). Însă, pentru a putea colecta selectiv, locatarii trebuie să aibă pubele speciale, furnizate de operatorul privat. Documentul nu prevede sancțiuni pentru firmele care nu respectă această obligație.
Deși prevederile sunt în vigoare încă din 2015, până acum nici un operator privat aflat sub contract cu autoritățile locale din Capitală nu le-a respectat. De asemenea, nici o autoritate cu atribuții de control nu a verificat respectarea acestei legi, care a fost modificată pentru un scop mai măreț decât acela de îmbogățire a firmelor de salubrizare. România e obligată ca până în 2020 să reducă substanțial cantitatea de deșeuri depuse la gropile de gunoi și să ia măsuri pentru reciclarea a cel puțin 50% din deșeurile reutilizabile colectate de la populație.