Taxe de drum mai mari pentru românii care au mașini vechi
Începând din anul 2026, șoferii români este posibil să aibă de plătit taxe de drum mai mari, în funcţie de categoria autovehiculului şi clasa de poluare a acestuia.
Mașinile mici vor "plăti" pentru gradul de poluare, iar camioanele "la kilometru"
Un nou proiect de lege propune un nou sistem de calcul și de stabilire a tarifelor rutiere. Se dorește ca mașini mici să plătească pentru gradul de poluare, iar camioanele "la kilometru". În acest moment, proiectul se află în dezbatere la Ministerul Transporturilor.
Acum, toate mașinile care circulă pe drumurile publice din România sunt obligate să plătească rovinieta, diferențierea de tarife fiind determinată exclusiv de categoria autoturismului.
Vechea rovinietă se va aplica doar mașinilor mai ușoare sau egale cu 3,5 tone
Noul proiect de lege prevede ca vechea rovinietă să se plătească doar de mașinile mai ușoare sau egale cu 3,5 tone. În plus, valoarea acesteia va fi stabilită pe noi criterii, diferite de cele care sunt în vigoare acum.
În noul proiect au fost introduse drept criterii de diferențiere, pe lângă categoria autovehiculului care existentă și acum, clasa de emisii poluante în care este încadrat și durata de parcurs. Aceasta din urmă include perioada de deplasare, precum si pe cea de staționare). Practic, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului.
Pe ce perioadă va fi cumpărată rovinieta
În noul proiect, rovinieta va putea fi cumpărată pentru 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni. În acest moment, rovinieta poate fi plătită pentru una, șapte, 30, 90 de zile sau pentru un an și se aplica tuturor vehiculelor, indiferent de specificul ori caracteristicile tehnice pe care le au.
O nouă taxe pentru camioane
Există o schimbare pentru camioane. Cele cu masa mai mare de 3,5 tone, este introdus un nou concept, TollRo. Acesta presupune că taxarea se va face prin înmulțirea numărului de kilometri parcurși cu valoarea unitară a TollRo, ce va fi stabilită ulterior.
Noua lege propune reglementarea taxării folosirii drumurilor publice și se află în dezbatere până pe 23 mai.