Tunelul faimos din România care va fi readus la viață. A fost construit de Anghel Saligny și a avut un rol important timp de aproape 100 de ani
Tunelul Palas a fost construit de inginerul Anghel Saligny, în perioada 1895-1900. Are o înălțime de aproximativ șapte metri și o lățime de 10 metri. Timp de aproape un secol, trenurile au intrat în Portul Constanța pe această cale subterană. În prezent, se dorește repararea lui și se alocă până la 150 de milioane de euro.
„Finanțăm cu peste 750 milioane de lei lucrările de reabilitare"
„Continuăm să investim în dezvoltarea portului Constanța. Ținta e transformată în hub logistic la Marea Neagră. Finanțăm cu peste 750 milioane de lei lucrările de reabilitare pentru al doilea acces feroviar", a declarat Marcel Ciolacu.
Ce nu spune premierul este că investiția, pe lângă reabilitarea și electrificarea a 3,5 kilometri de linie din zona Palas și până în port, presupune și repararea și lungirea unui tunel de 500 de metri construit acum mai bine de 100 de ani și închis în urmă cu trei decenii.
„Doi ani vor dura lucrările"
George Varsami, șeful Serviciului de documentare și arhivă din cadrul Administrației Portului Constanța: „În 1909, la inaugurarea portului Constanța, prin tunel treceau deja trenuri care transportau mărfuri. Din cauza infiltrațiilor, tunelul a fost dezafectat. Au fost scose șinele și neapărat trebuie lucrări de consolidare.
Este pericol și pentru Șoseaua Mangaliei, și pentru blocurile din jur. Se poate prăbuși oricând dacă nu vor exista aceste lucrări de consolidare. Doi ani vor dura lucrările, estimează Ministerul Transporturilor. Mai întâi trebuie găsit constructor care să le facă."
Ce mai spune George Varsami
George Varsami, șeful Serviciului de documentare și arhivă din cadrul Administrației Portului Constanța: „Se ocolește foarte mult ca să ajungi în port, aceasta este o cale directa. Din Palas imediat ar intra trenurile cu mărfuri în portul Constanța și ar ajuta foarte mult reabilitarea acestui tunel. Constanța este cel mai mare port de la Marea Neagră, însă capacitatea de transport feroviar este mult redusă din cauza liniilor nereparate și nemodernizate.
După invadarea Ucrainei de către Rusia, în 2022, autoritățile române au început în regim de urgență eliberarea liniilor de vagoanele vechi de la CFR Marfă prin care crescuseră copacii și repararea a zeci de kilometri de șină. S-au investit circa 300 de milioane de lei. Între timp a fost pornit și un program de modernizare a infrastructurii feroviare a portului în valoare de 4 miliarde de lei: bani de la buget și fonduri europene. Deocamdată s-a semnat un singur contract în valoare de 377 milioane de lei."