Uau! Gara de Nord din București ar putea arăta așa

Ultima actualizare:

    Cele două terminale ale Gării de Nord ar trebui conectate cu ajutorul unei linii feroviare suspendate de tip monorail (Foto: proiect regenerare Gara de Nord )
Cele două terminale ale Gării de Nord ar trebui conectate cu ajutorul unei linii feroviare suspendate de tip monorail (Foto: proiect regenerare Gara de Nord )

Zona Gării de Nord din Capitală e un loc total neprietenos. Un proiect urbanistic îndrăzneț, realizat de o echipă de arhitecți români, se află pe masa guvernanților. Documentul presupune mutarea actualei gări cu 1,3 km, construirea unui al doilea terminal și contectarea acestora printr-un tren de mare viteză.

Gara de Nord din București trebuie să treacă printr-o „operație estetică” radicală. Nu este doar părerea arhitecților, ci și a oficialilor Ministerului Transporturilor. Aceștia din urmă recunosc că cele 48 de hectare de teren pe care le ocupă actuala gară sunt folosite necorespunzător și că zona necesită ample lucrări de regenerare urbană. Specialiștii vor ca Gara de Nord să facă pasul de la o gară terminus la una de tranzit, pentru creșterea atractivității transportului ferioviar. Proiectul de modificare a gării a fost realizat de Centrul de Excelență în Urbanism „Ion Mincu” în 2014. De atunci și până acum, arhitecții au testat această oportunitate și au ajuns la concluzia că ideea are nevoie de modificări substanțiale.

Eurogară de 2,4 miliarde de euro

Inițial, proiectul prevedea coborârea liniilor de cale ferată în subteran și realizarea unei noi gări lângă cea existentă. În 2014, arhitecții au propus acoperirea liniilor cu o dală din beton, pe care urmau să se ridice construcții cu funcțiuni diverse, de la centre comerciale și clădiri de birouri, la locuințe și imobile de elimentație publică. Un proiect asemănător propus la Washington a demonstart că doar betonul necesar acoperirii liniilor de cale ferată ar fi costat un miliard de dolari. A doua idee a vizat coborârea traficului feroviar în subteran, prin realizarea unui tunel care să subtraverseze linia de metrou. Tunelul feroviar ar fi ajuns la adâncimea de 28,5 metri, însă, datorită numărului mare de linii de cale ferată, aici ar fi trebuit construite cinci astfel de tuneluri. Și de această dată, experții și-au dat seama că soluția ar fi greu de realizat din punct de vedere tehnic, dar și extrem de costisitoare.

Foto: proiect regenerare Gara de Nord
Foto: proiect regenerare Gara de Nord

Din aceste considerente, arhitecții au revenit asupra proiectului și au propus realizarea unei eurogări cu două terminale, ca în cazul aeroporturilor. Gara principală (Terminalul A) ar trebui mutată la circa 1,3 km la nord de Podul Grant. Concomitent cu realizarea acestui terminal ar urma să fie construit un mall. Termnalul A și centrul comercial propus ar trebui legate de Gara de Nord actuală (Terminalul B) printr-o linie de tren rapidă, suspendată, soluție des întâlnită în cadrul aeroporturilor. Această linie de tip monorail ar urma să fie conectată cu stația de metrou Basarab, dar și cu celelalte stații de metrou din zona pasajului rutier suspendat. În cadrul proiectului, zona din jurul actualei gări ar trebui modificată substanțial prin construirea unui mic cartier de locuințe, clădiri de birouri, centru de afaceri și clădiri administrative.

În jurul actualei gări s-ar construi un minicartier ecologic, un centru comercial și de afaceri și locuințe (Foto: proiect de regenerare Gara de Nord)
În jurul actualei gări s-ar construi un minicartier ecologic, un centru comercial și de afaceri și locuințe (Foto: proiect de regenerare Gara de Nord)

„Gara de Nord existentă (Terminalul B) ar deveni operațională într-o etapă următoare, când două linii din zona de vest a pachetului de linii ar fi îngropate din nord, dinspre Chitila, și ar intra în tunel feroviar de-a lungul bulevardului Dinicu Golescu. Cele două linii s-ar continua în tunel către sudul capitalei, spre Gara Progresu sau spre Militari, dacă finanțarea acestei operații ample va fi fezabilă (la un cost de 40-50 de milioane de euro pe km de tunel feroviar)”, se arară în proiect.

Transformarea Gării de Nord ar costa circa 2,4 miliarde de euro, iar lucrările s-ar putea întinde pe cel puțin zece ani.

La 31 martie 2016, arhitectul Mircea Enache a prezentat acest proiect ministrului transporturilor, Dan Costescu. Oficialul a cerut constituirea unei comisii de specialiștii pentru verificarea fezabilității acestuia. Nu mai puțin de 50 de experți au fost selecționați, însă echipa s-a redus la patru persoane, care au sarcina de a întocmi un studiu tehnic. Vezi detalii despre proiect AICI.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Harry serios, Profimedia jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
1280px Podul de la Cernavodă distrus în 1916 jpg
poligon explozie jpg
ucraina png
Schengen shutterstock 9 jpg
lidl jpg
profi1 jpeg
cna consiliul national al audiovizualului Foto Facebook jpg
masina electrica
image
actualitate.net
image
actualitate.net