Uite cum se va schimba centrul Bucureștiului!
Consilierii generali ai Municipiului București au aprobat marți proiectele care propun reamenajarea unor spații publice și parcuri din centrul orașului. Iată care sunt acestea și cum se vor transforma ele după ce vor fi reamenajate!
„Astăzi (n.r. marți), am făcut un mare pas pentru modernizarea Capitalei. Bucureștenii se vor putea bucura de mărirea numărului pistelor de bicicliști, dar și de mărirea spațiului verde ( de la 173.522 mp de spații verzi se va ajunge la 191.617 mp). PIDU prevede 62 de proiecte de investiții în Capitală, în valoare de aproximativ 200 de milioane de euro. Zonele vizate sunt: Piața Romană la Nord, Piața de Flori la Sud, Calea Moșilor la Est și Calea Griviței la Vest. Vom avea un oraș cu o arhitectură mai prietenoasă, dar și cu un trafic mai fluent. În anii următori, PMB va trebui să treacă la realizarea acestor proiecte aprobate azi. Acum, ele sunt planuri, planșe desenate, dar, de mâine (n.r. miercuri), pot deveni realitate”, a declarat primarul interimar al Capitalei, Răzvan Sava, citat de HotNews.ro.
Iată ce se va face efectiv în fiecare zonă!
Zona Bulevardul Unirii – Piața Constituției - Mănăstirea Antim
„Diminuarea traficului în această zonă, prin implementarea etapizată a propunerilor, va crea un mediu propice pentru interzicerea circulației auto în zona acestui tronson de pe Bd-ul Unirii, permis fiind doar accesul transportului public pentru susținerea mobilității prin intermediul mijloacelor de tranport blânde și, totodată, pentru facilitarea tranzitării acestui tronson într-un timp mult mai scurt”, spun arhitectii.
În prima etapă se propune realizarea parcajului subteran de la Piața Constituției pentru decongestionarea traficului și eliminarea parcajelor supraterane din această zonă, măsură esențială pentru redarea spațiului suprateran pietonului. A doua etapă presupune ridicarea la același nivel a părții carosabile cu trotuarul și tratarea unitară a pavimentului din Piața Constituției, zona Mănăstirii Antim și a Bd-ului Unirii, precum și realizarea amenajărilor peisagistice și urbanistice, în zona de intervenție, conform PUZ-ului.
Etapa a treia se realizează pentru restructurarea circulației pe Bd. Unirii prin reducerea suprafeței carosabile la două benzi pe sens și eliminarea parcajelor laterale, precum și diminuarea numărului de parcări din zona Antim. Restructurarea părții carosabile se va realiza prin delimitarea față de pietonal prin bolarzi și lărgirea zonei pietonale aferente fântânilor.
În etapa a patra se propune restructurarea circulației auto și pietonale de la nivelul Bd-ului Unirii prin reducerea traficului la un fir pe sens și concentrarea acestuia pe zona de nord față de axul central, extinderea pietonalului în partea de sud pentru realizarea unei zone deschise pietonale și accesarea spațiului din jurul fântânilor, realizarea pistelor de biciclete, dar și amenajarea peisagistică și urbanistică a spațiilor publice din zona de intervenție. Prin această propunere se dorește crearea unei promenade generoase, compusă din spații publice și o alternare de spații verzi.
„Datorită lățimii mari a bulevardului și a promenadei nou-create, pistele duble de biciclete, amplasate pe ambele laturi ale bulevardului vor activa trotuarele din proximitatea magazinelor și a pavilioanelor. Acestea nu vor mai fi piste de tranzit, ci pentru plimbare. De asemenea, amplasarea pistelor între aliniamentele de copaci ar separa spațiul promenadei în două”, mai spun proiectanții.
Din 766 de arbori, câți se află în zonă, vor fi desființai 53. Dar la final, prin replantări, proiectanții spun că se va ajunge la 964 de arbori.
„În zona Mănăstirii Antim, sensul și numărul benzilor de circulație auto se va păstra. În schimb, se va modifica traseul lor, în sensul eficientizării, astfel, câștigându-se spațiu pietonal și spațiu verde. Parcajele auto se vor menține de o parte și de alta a circulației auto, însă vor fi în număr mai mic decât în prezent. Zona din fața Mănăstirii Antim (la intersectia str. Justitiei cu str. Antim Ivireanu) va fi zonă pietonală, cu acces auto ocazional pentru parcajele mănăstirii, parcajele riveranilor și accesul în curtea mănăstirii. Pentru accesibilizarea zonei se va crea un spațiu public de legătură primitor între Bulevardul Unirii și Mănăstirea Antim”, arată arhitecții.
„În prezent, bulevardul Unirii nu dispune de o infrastructură propice pentru pietoni și bicicliști, de mobilier urban sau de un sistem de iluminat adecvate, vegetația este neîntreținută și, parțial, uscată și degradată, iar fântânile nu sunt funcționale. Fiind un reper important la nivelul orașului, având o lățime considerabilă a părții pietonale și beneficind de prezența vegetației și a fântânilor, bulevardul are potențialul de a deveni un spațiu public important. În Piața Constituției, tipul de ocupare al terenului, în acest caz, domeniul public, este parcarea supraterană, fiind utilizată numai ocazional ca spațiu de evenimente. Zona Mănăstirii Antim este greu accesibilă și destructurată”, afirmă arhitecții.
Piața Lahovari și Piața Cantacuzino
Al doilea proiect propune reamenajarea Piețelor Cantacuzino (piața dintre Parcul Icoanei și Parcul Ioanid) și Lahovari și a străzii Eremia Grigorescu care le leagă, arată HotNews.ro.
În prezent, pe amplasament, se află 37 de arbori și se propun pentru tăiere 13. La final, datorită plantărilor se va ajunge la 73 de arbori, se arată în proiect.
Pentru Piața Alexandru Cantacuzino, proiectul își propune reorganizarea traficului rutier, astfel încât să se realizeze o trecere pietonală între cele două parcuri din zonă. După finalizarea construcției parcajului subteran, spațiul de deasupra va fi amenajat cu arbori.
Parcul Sfinții Apostoli - Podul Calicilor
Proiectul propune, în principal, reconstruirea fostului pod al Calicilor, peste Dâmbovița, și conectarea centrului vechi al orașului cu zona din spatele Palatului de Justiție, informează HotNews.ro. De asemenea, se propune reamenajarea parcului Sfinții Apostoli, construirea unui parcaj de circa 300 de locuri sub o parte din parc și regândirea circulației auto din zonă.
Din 364 de arbori, sunt propuși pentru tăiere 76, 45 fiind în declin biologic.
„Propunerea are ca obiectiv amenajarea unui traseu pietonal și de biciliști, refacerea spațiilor verzi din parc și de alianiament și, mai ales, realizarea unei legături pietonale între cele două maluri ale Dâmboviței, în dreptul fostului pod istoric al Calicilor. Conexiunea cu Bd. Unirii se poate obține prin crearea unor zone de servicii parter în imediata vecinătate a blocurilor, încurajându-se traversările și achizițiile din partea PMB pentru refuncționalizarea parterelor. Copacii de aliniament existenți pe străzile Danielopol și Sf. Apostoli se păstreaza și se protejează pe perioada lucrărilor și se toaletează. Pe o secțiune a străzii Sf. Apostoli se introduce un al treilea rând de arbori care întărește plantația de aliniament și care permite deopotrivă pietonilor și bicicliștilor să experimenteze parcursul străzii ca o alee plantată. Către limita sudică a amplasamentului, reamenajarea prevede completarea plantației existente în imediata vecinătate a blocurilor către bulevardul Unirii. Se propune înlocuirea arborilor degradați. În ceea ce privește arborii desființați datorită noii amenajări, aceștia sunt în cuantum total de 31. Numărul de copaci aproape că se dublează în propunere, întrucât totalul acestora însumează, în present, 364, iar noua amenajare propune 537 de copaci, dintre care 288 sunt păstrați din situația inițială. Întreaga suprafață a parcului Sf. Apostoli face obiectul acestei reamenajări”, explică proiectanții.
Parcul Izvor - reconstruirea Podului Mihai Vodă
Podul Mihai Vodă, demolat în 1977, ar urma să fie reconstruit, iar zonele de la cele două capete ale podului (scuarul și strada Lipscani și scuarul Izvor) vor fi reamenajate și se vor construi două parcări subterane.
„Strada Lipscani va fi reamenajată. Se va scoate circulația auto de pe segmentul dintre Strada Radu Elie și strada Anghel Saligny. Pavajul, mobilarea și iluminatul se vor face unitar pentru întreaga suprafață”, spun arhitecții. La celălalt capăt al podului, în scuarul Izvor va fi amenajat un amfiteatru.
Parcajul Lipscani, va avea două nivele și un număr total de locuri de parcare de 168, câte 89, respectiv 79 pe nivel. Accesul se face pe o rampă, dreapta, sens unic, din Splaiul Independenței printr-o arteră de decelerare. Ieșirea se face tot în Splai, dar la capătul opus al laturii adiacente Splaiului Independenței. Parcajul Izvor, sub scuarul amfiteatrului, va avea un nivel și un număr total de locuri de parcare de 164. Sunt prevăzute două accese și două ieșiri, pe rampe drepte, cu sens unic, o ieșire din Splaiul Independenței și două accese și o ieșire din/în Strada Libertății”, arată arhitecții.
Parcul Izvor
„Se propune transformarea lui dintr-un maidan plantat într-un parc urban reprezentativ pentru centrul Bucureștiului, o anticameră cu două intrări: spre Muzeul Național de Artă Contemporană și, opus, spre centrul istoric al Bucureștiului. Aleiile pietonale ale parcului vor fi trasate pe locul vechilor străzi ale cartierului Uranus și se va reface simbolic topografia zonei, cum era ea înaintea demolărilor din anii '80. Se va reface parțial și dealul Mănăstirii Mihai Vodă și se va construi un memorial/ spațiu expozițional îngropat în zona fostei Mănăstiri Mihai Vod”, se arată în proiect.
În total, din 2068 de arbori aflați pe amplasament, proiectul propune tăierea a 201, dar, în final, se va ajunge 2146 de arbori.
Spațiul verde de la Sala Palatului
Parcarea de la suprafață va fi desființată, iar mașinile vor fi duse în parcarea subterană, care se va amenaja sub acest spațiu, iar, în fața Sălii Palatului, vor fi amenajate gradene și fântâni arteziene.
Cele două părculețe din stânga și din dreapta sălii vor fi și ele reamenajate, iar vizitatorii vor putea sta în două spații gen „acvarii de sticlă, transparente”, unde vor putea bea un ceai sau o cafea. „Vrem ca acest spațiu să nu fie animat doar când este un spectacol la Sala Palatului, ci în fiecare zi, pe toată durata zilei”, a declarat, pentru HotNews.ro, Mario Kuibus, proiectantul acestui spațiu.
Piața de Flori
„Piața de Flori” nu va mai fi piață agro-alimentară. Înspre Calea Rahovei este propusă salubrizarea terenului și eliminarea construcțiilor cu caracter improvizat. Sunt propuse a fi reabilitate și refuncționalizate corpul dinspre Bd. Coșbuc și corpul de piață construit în aceeași perioadă, dinspre Calea Rahovei. Cele două ganguri ale clădirii pieței, în prezent, obturate, vor fi redate în folosință, realizând un parcurs coerent între cele două jumătăți ale terenului , care până acum funcționau independent ca piață agro-alimentară, și piața de flori improvizată. Porticul Pieței Coșbuc se continuă cu parcursuri agrementate cu copertine care apără de soare și intemperii varietatea de flori, și mese care te invită la prânz sau la un ceai”, propun arhitecții.
În prezent, pe amplasament, se află 22 de arbori și se propun pentru tăire 16. La final, pe amplasament vor fi tot 22 de arbori datorită replantărilor.