O fabrică celebră din comunism a ajuns mall. Ce scria presa din anii '70 despre fosta bijuterie a industriei
În urmă cu cinci decenii, în paginile ziarului brașovean "Drum Nou", o fântână de informații și reflectare a vremurilor, se contura un tablou al schimbărilor radicale pe care regimul comunist le adusese după preluarea puterii în 1948.
La 2 iunie 1973, în prim-planul primei pagini al acestui cotidian, un articol aducea în atenție o metamorfoză emblematică: transformarea unei vechi fabrici săsești, cunoscută sub numele de "Schiel", într-o entitate industrială nouă, denumită „Strungul”, apoi, odată cu trecerea anilor, reînnoită sub numele de „Hidromecanica”.
Fabrica producea piese pentru industria morăritului
Înființată încă din 1880, „Schiel” era o fabrică ce producea piese vitale pentru industria morăritului, piese industriale diverse și chiar componente pentru mijloace de transport, precum locomotive, autobuze și chiar piese aeronautice în perioada interbelică.
Însă, odată cu preluarea fabricii de către regimul comunist, a început o nouă etapă în povestea sa. Redenumită „Strungul”, apoi „Hidromecanica”, fabrica a fost repurposed pentru a servi noile cerințe ale economiei planificate.
Acest nou profil s-a concentrat pe producția de piese pentru mașini și subansamble din domeniul industrial, sub îndrumarea strictă a regimului comunist. Cu toate că comuniștii au păstrat funcția de fabrică a acestei entități, destinul său s-a schimbat radical după anii 2000.
După anii 2000, fabrica a fost demolată
Fabrica Hidromecanica a fost demolată, iar în locul său s-a ridicat un centru comercial modern, marcând sfârșitul unei ere industriale și începutul unei noi etape în evoluția orașului.
De-a lungul anilor, mulți dintre foștii muncitori și specialiști ai Hidromecanicii au păstrat amintiri vii despre gradul lor înalt de expertiză și pregătire profesională.
Cu toate acestea, după 1990, fabrica a avut de suferit, împreună cu multe alte întreprinderi din Brașov, ducând la închiderea sa definitivă după aproximativ 15 ani. Terenul a fost vândut, iar în timpul pandemiei de la începutul secolului XXI, a fost inaugurat un nou mall, marcând o nouă etapă în dezvoltarea urbană a orașului.
Muzeograful Ovidiu Savu a remarcat succesul comercial al noului mall, atrăgând un public numeros și diversificat, deși mulți regretă construcția sa în centrul orașului.
Această schimbare în peisajul urban nu a fost singulară: după anul 2000, Brașovul a adoptat o politică de relocare a fabricilor în zonele învecinate, reducând astfel poluarea în oraș și contribuind la creșterea bugetelor localităților din jurul său, în detrimentul veniturilor orașului propriu-zis.