Avertismentele Protecției Consumatorilor pentru Postul Crăciunului

12 noiembrie 2024 14:52   Național
Ultima actualizare:

Pe 15 noiembrie începe efectiv Postul Nașterii Domnului, cunoscut și drept Postul Crăcciunului. Cu o zi înainte, joi, 14 noiembrie este Sărbătoarea de Lăsata Secului”, consierată „antecamera” acestui post. Cel mai important specialist în protecția consumatorilor din România, directorul general al ANPC, Paul Anghel a anunțat o serie de reguli de aur pentru ca să nu fie păcăliți românii.  

”Pe data de 15 noiembrie începe Postul Naşterii Domnului, cunoscut şi ca Postul Crăciunului, care durează până pe 24 decembrie si pentru ca produsele pe care le cumpăraţi în acest post să nu prezinte un pericol pentru sănătatea dvs., vă recomand să respectați mai multe reguli” a declarat Paul Anghel într-o postare pe o rețea de socializare. 

Cele 8 reguli de aur al ANPC pentru Postul Crăciunului 

-produsele alimentare de post achiziţionte din locuri neautorizate, în care comerciantul nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare, pot fi neconforme sau chiar nesigure, putând afecta sănătatea consumatorilor 

-consumatorii trebuie să verifice atent eticheta produselor de post. Aceste produse sunt constituite din ingrediente vegetale, texturat proteic de soia, mixuri pe baza de soia etc, iar consumatorii nu trebuie să cumpere produse care nu oferă informaţii complete şi corecte privind conţinutul, ingredientele sau calitatea produsului 

-în cazul în care produsul conţine şi ingrediente de origine animală, respectiv lapte praf, zer praf, pudră de ou, trebuie să ştiţi că aceste produse nu fac parte din grupa produselor de post 

-pentru produsele tăiate, fracţionate sau porţionate de vânzător, solicitaţi să vedeţi eticheta produsului pentru a verifica compoziţia şi data durabilităţii minimală 

-Atenție!„Pe unele ambalaje veţi găsi pe lângă lista cu ingrediente şi afirmaţia «poate contine urme de ou, lapte...». Aceasta este o informaţie oferită voluntar de către producător şi înseamnă că, în ciuda tuturor asigurărilor luate pe perioada producţiei, cele mai mici urme din ingredientele menţionate, câteodată, nu pot fi evitate”, a avertizat directorul ANPC. 

-cumpărătorii ar trebui să fie atenţi dacă în magazin sunt respectate condiţiile de păstrare specificate de producător, în special temperatura, şi să nu cumpăraţi produse care au fost ţinute la temperaturi mai mari decât cea specificată 

-după ce achiziționați produsul de post, trebuie respectate şi acasă condiţiile de depozitare precizate pe ambalaj 

-la fiecare produs de post trebuie verificată data durabilităţii minimale şi nu trebuie cumpărate produse cu data durabilităţii minimale sau data limita de consum depăşită sau modificată. 

Exemple oferite de directorul ANPC, pentru produse false de post

„În anii anterior, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse pe ale căror etichete erau înscrise menţiuni care puteau induce în eroare consumatorii”, anunță Paul Anghel. El a dat mai multe exemple descoperite de comisarii de la Protecția Consumatorilor în anii trecuți. 

-cozonac cu rahat, cacao şi stafide, ambalat în pungi din material plastic, în compozitia căruia se regăseau ouă, în contradicţie cu menţiunea inscripţionată pe fluturaşul colant “produs de post”,  

-„maioneză vegetală simplă” şi ”maioneză vegetală Shaorma”, deşi denumirea de maioneză se atribuie doar unei emulsii pe bază de gălbenuş de ou, ulei şi alte ingrediente;  

-„pizza de post” comercializată ca „specialitate cu aromă pe bază de uleiuri vegetale şi cazeină (substanţă proteică din lapte)”, produsul nefiind astfel ”de post”, cu efectul dezinformării consumatorilor.  

-la controalele din anii trecuți s-a constat utilizarea de denumiri consacrate ale unor preparate din carne precum şniţel, pate, parizer, salam, cârnaţi, cremwurşti etc. la care era ataşată sintagma “vegetal”, înscrierea pe ambalajul unor produse vegetale a menţiunii ”fără colesterol” sau ”0% colesterol”, sugerându-se astfel ca acestea ar avea caracteristici speciale, când de fapt toate produsele vegetale au această caracteristică 

-prezența în alimente etichetate „vegetal” a produsului alimentar vegetal UHT, care conform listei de ingrediente declarată pe ambalaj conţinea proteine din lapte, în neconcordanţă cu denumirea de produs 

-a unor produse de cofetărie preambalate, cu menţiunea “de post”, deşi în lista ingredientelor de pe eticheta era înscris “frişcă”. 

-produse de post expuse la comercializare în acelaşi raft şi în directa vecinătate cu celelalte produse, inducând în eroare consumatorii 

- expunerea la comercializare în raioanele destinate produselor de post a produselor care aveau în conţinut ingrediente lactate;  

-produsul ”crutoane cu ierburi aromate” era expus în vederea comercializării la raft, iar deasupra acestuia exista un afiş inscripţionat ”Idei savuroase de post", deşi, produsul conţinea ”zer praf dulce" şi ”praf de iaurt", care sunt de origine animală şi nu de post. 

Mai multe