Secretul lucrărilor de pe autostrada Sibiu-Piteşti. În ce stadiu se află cel mai important proiect rutier al României
Şeful de şantier al companiei austriece Porr, care se ocupă de tronsonul 1 al autostrăzii Sibiu-Piteşti, a dezvăluit secretul lucrărilor avansate pe sectorul Şelimbăr – Boiţa. Acest tronson ar urma să fie gata la finalul acestui an, deşi termenul prevăzut e 2023.
Cel mai important proiect rutier al României, prima autostradă peste munţi din ţara noastră, în lungime de 123 kilometri, este construit pe bucăţi de mai multe companii.
Segmentul 1. Pe pagina de Facebook a lui Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a fost postată o filmare care surprinde ritmul lucrărilor la tronsonul Şelimbăr - Boiţa, de pe A1 - Autostrada TransCarpaţi. Postarea era însoţită de următorul comentariu din partea ministrului: „Progresul fizic în şantier a ajuns la 60%”.
Robert Cristea, şeful de şantier al companiei austriece Porr, a explicat cum se lucrează: „Ne aflăm la Viaductul de la Tălmăcel – cu lungimea de 600 de metri. Betoanele sunt speciale, în care folosim nişte aditivi pentru temperaturi scăzute, cu apă caldă. Chiar dacă avem minus 6 grade afară, temperatura betonului ajunge la 14 – 15 grade, iar după terminarea betonării folosim tunuri de căldură, menţinând temperatura în interiorul podului la 20 de grade”. Întregul segment (13 kilometri), care costă 140 de milioane de euro, ar urma să fie gata la finalul anului, scrie Adevarul.ro.
Segmentul 2. Pe tronsonul Boiţa – Cornetu încă nu se lucrează, dar Ministerul Transporturilor a semnat luni contractul cu asocierea Mapa Insaat Ve Ticaret AS – Cengiz Insaat Sanayi Ve Ticaret AS, care a câştigat licitaţia pentru cei 31 de kilometri de autostradă (acest segment va costa un miliard de euro, fonduri europene). 49 de poduri şi viaducte, dar şi şapte tuneluri ar urma să fie gata până în 2028.
Segmentul 3. Acesta e cel mai greu, având în vedere că reprezintă porţiunea prin munţi - 37 de kilometri, între Cornetu şi Tigveni. Licitaţia a fost suspendată, din cauza unei contestaţii. Aici vor exista 95 de poduri şi un tunel de 2 kilometri. Termenul de finalizare prevăzut este 2028. Asociaţia Pro Infrastructura, care monitorizează lucrările de infrastructură, consideră că e „cel mai scump şi dificil segment”. Valoarea estimată pentru acest lot este de peste cinci miliarde de lei.
Costurile se ridică la 400 milioane de euro
Segmentul 4. Tigveni - Curtea de Argeş (10 kilometri), e atribuit tot companiei austriece Porr. Costurile se ridică la 400 milioane de euro, iar finalizarea este prevăzută pentru 2026. Lucrările cuprind 12 poduri, pasaje şi viaducte, dintre care cel mai lung va avea 630 de metri.
Segmentul 5. Tronsonul Curtea de Argeş - Piteşti măsoară 30 de kilometri. Constructorul, compania italiană Astaldi, intenţionează să aducă peste 1.000 de lucrători asiatici. Tronsonul cuprinde 13 poduri, trei pasaje, un viaduct şi trei noduri rutiere (Curtea de Argeş, Băiculeşti şi Bascov). Lucrările au fost demarate în toamna anului trecut.
Deşi Ministerul Transporturilor arată că în 2028 vom merge pe autostrada Sibiu – Piteşti, „fără să ne mai înghesuim pe Valea Oltului”, Asociaţia Pro Infrastructura consideră că nu se va circula pe A1, peste munţi, în mai puţin de 10 ani.
Puteți urmări știrile Click! și pe Google News