Cât costă, cu adevărat, educația gratuită din România

9 septembrie 2024 9:15   Național

În pragul unui nou an școlar, Fundația World Vision România aduce în atenție rezultatele unui sondaj care relevă diferențele semnificative între perspectivele cadrelor didactice și ale elevilor din mediul rural privind motivația și pregătirea pentru noul an școlar.

Motivația și pregătirea: un contrast evident

Potrivit sondajului, 59% dintre cadrele didactice se declară foarte motivate și 70% se consideră foarte pregătite pentru provocările noului an școlar. În contrast, doar 35% dintre elevi exprimă un nivel moderat de motivație, iar doar 24% se simt foarte pregătiți. Aceste date sugerează o discrepanță importantă între optimismul profesorilor și provocările cu care se confruntă elevii.

Costurile ascunse ale educației gratuite

Deși educația în România este teoretic gratuită, sondajul evidențiază costuri indirecte și provocări economice semnificative pentru familiile din mediul rural:

- Trei din zece părinți afirmă că banii le ajung cu dificultate de la o lună la alta. În plus, 8% dintre părinți au fost nevoiți să întrerupă școala temporar sau definitiv pentru unul sau mai mulți copii din cauza dificultăților financiare.

- Pentru 23% dintre copiii din mediile defavorizate, mâncarea pentru masa de seară nu ajunge pentru toți membrii familiei, copiii fiind nevoiți să renunțe la masă în favoarea adulților.

- 73% dintre profesori se confruntă cu situații în care părinții nu își permit să achiziționeze rechizite pentru școală.

Provocările infrastructurii școlare și digitale

Infrastructura școlară prezintă lacune importante:

55% dintre cadrele didactice identifică lipsa materialelor didactice ca o problemă majoră.

35% dintre profesori semnalează lipsa personalului specializat, iar 31% se confruntă cu deficit de mobilier.

În ceea ce privește infrastructura digitală, 35% dintre cadrele didactice consideră că școala este bine dotată cu echipamente digitale, însă elevii au o percepție variată, 47% considerând că resursele sunt moderate și 32% le apreciază ca fiind foarte bine pregătite.

Impactul asupra elevilor și soluțiile propuse

În contextul acestor provocări, World Vision România subliniază importanța investiției în educație și propune soluții pentru sprijinirea elevilor din mediile defavorizate:

Programe de mentorat și orientare vocațională.

Sprijin pentru pregătirea la Bacalaureat și Evaluare Națională.

Oportunități pentru stagii de practică și consiliere psihologică.

Programul „Start în educație” oferă ghiozdane echipate cu materiale educaționale pentru 120.000 de copii și cursuri de parenting pentru peste 23.000 de părinți.

Programul „Pâine și mâine” se concentrează pe pregătirea cadrelor didactice și oferă mese calde și educație remedială.

Programul „Vreau în clasa a 9-a” sprijină elevii din mediul rural în continuarea educației la liceu, oferind resurse și sprijin pentru prevenirea abandonului școlar.

Mai multe