Ce spune un pilot al companiei Tarom despre protestul spontan: „Zilele suplimentare nu sunt plătite, condiții de muncă și hrană mizerabile”

8 iulie 2024 13:44   Național

Protestul spontan al piloților Tarom a creat haos pe aeroporul Otopeni. 32 de zboruri au fost anulate, după ce piloții s-au declarat "inapți de zbor". Aceștia s-au plâns de condițiile de muncă și hrană: „sunt mizerabile", scrie adevărul.ro. Angajații cer majorarea bugetului de salariu cu 30% și renegocierea contractului colectiv, de la 1 august.

30 de piloți Tarom nu s-au prezentat la muncă 

A fost haos pe aeroportul Henri Coandă din Otopeni. Mai multe curse au fost anulate, după ce mai mulți piloți Tarom nu s-au prezentat la muncă. 30 s-au declarat inapți pentru zbor în decursul zilei de astăzi, dintr-un total de 90. Cezar Osiceanu, pilot Tarom, a explicat pentru „Adevărul” care sunt, de fapt, cauzele acestui protest. 

Ce a declarat pilotul Tarom 

„1. Nu există piloți de rezervă, detașamentul Boeing are cu mai puțin 20 de piloți decât numărul minim necesar; ATR are cu mai puțin 22; Airbus la fel. 2. Majoritatea piloților din Tarom au deja ofertele de angajare imediată la companiile concurente. 3. Consiliul de Administrație și conducerea executivă și-au bătut joc efectiv de solicitările piloților. 4. Piloții au dus greul menținerii companiei pe linia de plutire și au veniturile echivalente cu cele din anul 2007 noi fiind în anul 2024 totuși", a declarat Cezar Osiceanu, pilot Tarom, pentru Adevărul.ro. 

5. Piloții au fost și sunt forțați să încalce Codul Muncii care obligă la doar cinci zile consecutive de zbor și două libere. Piloții zboară șase și chiar șapte zile consecutive nefiind acoperiți de nimic, din pontajul lor apar cinci zile doar și zilele suplimentare nu sunt plătite conform legii. 6. Condițiile de muncă și hrană sunt mizerabilă”, a adăugat acesta. 

Ce a explicat purtătorul de cuvânt Tarom

„Avem 29 de piloți sau comandați care au invocat situația de „inapt de zbor”. E o întâlnire de lucru care va avea loc în această după-amiază, să vedem care sunt cerintele și care sunt soluțiile ca zborurile să se reia cât mai rapid. Trebuie să vedem cum încadrăm situația și nu vor rămâne neretribuiți, pentru că fie se va căuta o altă varianta de zbor, ori reprogramare, ori compensare. Există un cadru serios la nivel european în care funcționează toate companiile aeriene din Europa, nu le putem aplica selectiv, ne vom încadra în acest cadru de drepturi ale pasagerilor și le vom respecta”, a explicat Alexandru Anghel.

Compania traversează astfel o situație fără precedent, iar echipele unite TAROM lucrează pentru identificarea de solutii. Departamentele Comercial, Ticketing, Call Center și o parte dintre piloți și însoțitorii de zbor sunt în acest moment în mobilizare operațională și iau în calcul rerutări sau alte alternative.

Care sunt cerințele piloților 

Piloții cer majorarea bugetului de salariului cu 30% și renegocierea contractului colectiv, de la 1 august, contract care urmează să expire în luna octombrie. Salariile piloților Tarom sunt la aproximativ jumătate față de cele ale altor companii, precum WizzAir, spun sursele citate. De exemplu, un pilot comandant Tarom câștigă aproximativ 5.000 de euro, în timp ce un pilot Wizzair ia nu mai puțin de 10.000 de euro, cu toate beneficiile. 

Citește întreg articolul pe adevărul.ro

Mai multe