Două mari companii aeriene vor să cumpere TAROM. Economiștii spun că statul român riscă: „E o suspiciune”
Vizita de trei zile din Qatar și Emiratele Arabe a premierului Marcel Ciolacu a avut scopul de a atrage investiții în valoare de 15 miliarde de euro. Vânzarea TAROM, construcția autostrăzii Comarnic-Braşov și căii ferate Predeal-Brașov sunt printre proiecte. Pentru Compania aeriană, care de 17 ani înregistrează pierderi, discuțiile se poartă cu două companii aeriene celebre din Qatar și Emiratele Arabe.
Lista completă a proiectelor
Premierul Marcel, însoțit de șase miniștri ai Energiei, Economiei, Transporturilor, Digitalizării, Agriculturii, și de Externe, precum și de directorul Hidroelectrica, șeful ANCOM, directorul portului Constanța și șeful ANSVSA, au mers cu o agendă plină de proiecte din toate domeniile cu scopul de a atrage investiții în valoare de peste 15 miliarde de euro.
Printre proiectele aflate pe agenda întâlnirii sunt: construcția în parteneriat a autostrăzii Comarnic-Braşov și a căii ferate Predeal-Brașov, modenizarea aeroportului Otopeni, dar și a portului Constanța.
„Fie că avem în vedere proiecte în energie, infrastructură, agricultură și procesare alimentară, IT&C, companiile emirateze pot avea o contribuție substanțială la dezvoltarea în România a unor investiții majore”, a afirmat Marcel Ciolacu.
Miza majoră este Tarom. Compania aeriană este dorită de două companii din Emiratele Arabe și Qatar, dintre cele mai mari din lume.
Ce spun economiștii despre vânzarea TAROM
Emirates Airlines este locul patru în topul mondial, cu 300 de avioane în flotă şi curse către 150 de oraşe din 85 de ţări. Mulți ani a fost considerată cea mai bună companie aeriană din lume. Qatar Airways are 43.000 de mii de angajaţi, 200 de aeronave şi peste 170 de destinaţii internaţionale. Amândouă sunt în discuții cu statul român pentru cumpărarea companiei aeriene românești.
Vânzarea TAROM nu este văzută cu ochi buni de economişti care cred că statul riscă și spun că nu ar trebui să vândă nimic din compania considerată obiectiv strategic, relatează Observator News.
„Una este să sprijini proiecte, spre exemplu proiect de autostradă, un proiect de spital sau altceva şi alta este să vinzi active ale statului. Până la urmă se ridică o întrebare care este o suspiciune. De ce s-a falimentat TAROM, nu cumva ca să fie vândut? Vedeţi, lucrurile încep să se lege”, a spus Mircea Coșa potrivit sursei citate.
În 1989 avea 60 de avioane şi curse regulate inclusiv la New York, Beijing şi Bangkok. Problemele au început odată cu intrarea în scenă a companiilor aeriene private. Acum, TAROM are doar 18 aeronave şi a anulat zborurile de New York, Barcelona, Munchen şi Viena.