Maşini unicat, expuse la Timişoara. Este expusă și prima mașină aerodinamică din lume

26 ianuarie 2024 17:01   Național

Timişorenii care merg în aceste zile în Iulius Mall pot combina cumpărăturile cu bucu ria de a vedea câteva maşini cu totul speciale. Una dintre ele a fost construită de un român, în 1920, după cum informează adevarul.ro.

Exponate ale Pavilionului României de la Bienala de Arhitectură Veneţia 2023 s-au mutat, până la finalul lunii ianuarie, în Iulius Town Timişoara.

Este expusă şi prima maşină aerodinamică din lume cu roţile în caroserie, construită de Aurel Persu în anii 1920. Aceasta este doar una dintre cele trei maşini spectaculoase care pot fi vizionate de localnici.

Pe lângă prima maşină aerodinamică din lume cu roţile în caroserie, aşa cum o descriau patentele internaţionale obţinute de inventatorul român Aurel Persu, la începutul secolului al XX-lea, mai poate fi văzut un automobil electric realizat de inventatorul Iustin Capră, dar şi o adevărată bijuterie pe patru roţi: primul camion electric din lume. Acesta a fost fabricat în 1910, în Germania.

După cum scrie „Adevărul”, povestea maşinii Persu, aşa cum e ea cunoscută, este una fascinantă. Aurel Persu a construit automobilul cu bani proprii, în Germania, caroseria fiind realizată la diverse ateliere din Berlin.

Inginerul român a realizat-o cu scopul de a reduce consumul de combustibil şi poluarea cu aproape 70 de ani înainte ca întreaga omenire să se gândească la asta.

Vor putea fi văzute şi în Capitală

„Maşina lui Persu este prima maşină aerodinamică din lume, cu roţile în fuselaj. În mod ciudat, a fost pentru prima oară expusă în decurs de o sută de ani, datorită nouă, prin Bienala de la Veneţia. Oamenilor nu le-a venit să creadă, a trebuit să prezentăm certificate, pe care Persu le-a obţinut, în anii 20, în mai multe ţări. Efortul inventatorului a fost tocmai ca să reducă consumul de benzină la un automobil fiabil. Acest artefact a avut un mare succes în rândul vizitatorilor”, a declarat pentru sursa citată inginerul Emil Ivănescu, unul din autorii Pavilionului României la Bienala de Arhitectură de la Veneţia.

Istoria consemnează că brevetul pentru invenţia inginerului român a fost înregistrat în Germania – ţară în care a fost construită maşina, şi a fost validat în 19 septembrie 1923. Patru ani mai târziu, invenţia avea să fie validată şi în SUA.

După întoarcerea din Germania, Aurel Persu şi-a construit o carieră academică în România, devenind conferenţiar la Şcoala Politehnică, iar anul 1938 îl găseşte în funcţia de director al fabricii de avioane IAR Braşov.

În anul 1969, a donat maşina Muzeului Naţional Tehnic „Dimitrie Leonida” din Bucureşti.

După Timişoara, itinerariul naţional cu exponatele Pavilionului României de la Bienala de Arhitectură Veneţia 2023 va continua la Reşiţa, Cluj, Iaşi şi se va încheia la Bucureşti, în cadrul Romanian Design Week 2024, între 24 mai şi 2 iunie.

Mai multe