Podul de 30 de milioane de euro care riscă să se prăbușească. „Cine răspunde pentru asta? (...)"

21 iulie 2025 13:24   Național

Podul peste Mureș, parte a unui proiect mare de infrastructură, riscă să se transforme într-un dezastru de proporții. Cu o valoare estimată la 30 de milioane de euro, construcția este grav afectată de probleme structurale, nefiind nici acum recepționată, deși lucrările sunt terminate de mai bine de trei ani. Specialiștii trag un semnal de alarmă: în lipsa unor intervenții urgente și corecte, podul s-ar putea prăbuși.

Noul pod peste Mureș rămâne închis 

Un proiect de infrastructură menit să fluidizeze traficul și să modernizeze rețeaua rutieră din Arad s-ar putea transforma într-o catastrofă. Noul pod peste Mureș, construit cu fonduri europene și evaluat la aproximativ 30 de milioane de euro, este închis și nu a fost niciodată recepționat oficial din cauza unor probleme structurale extrem de grave.

Deși lucrările au fost demarate în anul 2022, iar inaugurarea era programată pentru vara acestui an, podul rămâne inaccesibil. Problemele tehnice au fost descoperite în etapa de recepție, iar Inspectoratul de Stat în Construcții a aplicat deja sancțiuni celor implicați, în urma constatării unor deformări semnificative ale structurii.

 Ar putea fi ar fi cel mai mare eșec de infrastructură din 1990 încoace 

Cu toate acestea, autoritățile locale, în frunte cu Primăria Arad, refuză să ofere detalii clare despre natura defecțiunilor care au compromis construcția. Consiliul Local Arad a aprobat recent amânarea recepției până la finalul anului, ceea ce sugerează că remedierea defecțiunilor va fi de durată și, cel mai probabil, costisitoare. Între timp, unul dintre consilierii locali cere o expertiză tehnică independentă și transparentizarea corespondenței purtate între autorități și constructor.

El avertizează că, în cazul unui colaps, ar fi vorba despre cel mai mare eșec legat de infrastructura publică din România postdecembristă. „Este inadmisibil ca un pod finalizat pe hârtie să nu poată fi folosit nici măcar trei ani mai târziu. Dacă structura cedează, nu vorbim doar despre un prejudiciu economic uriaș, ci și despre un risc major pentru siguranța populației. Așa ceva nu trebuie ascuns sub preș. Este nevoie de o expertiză independentă și de răspunsuri concrete”, a declarat consilierul, pentru un ziar local. 

Șofer: „Cine răspunde pentru asta? Tot noi, cetățenii, plătim (...)"

Proiectul face parte dintr-un plan mai amplu de modernizare a infrastructurii urbane, finanțat cu fonduri europene. Problemele tehnice descoperite la acest pod ridică semne de întrebare și asupra modului în care au fost gestionate fondurile, calitatea execuției și responsabilitatea beneficiarului și a constructorului.

Dacă se confirmă deformările grave ale structurii, atunci podul nu este sigur pentru utilizare nici în condiții normale, darămite la un trafic intens sau în situații meteo extreme. În astfel de cazuri, cel mai mic calcul de rezistență greșit poate duce la un colaps structural. E un caz care trebuie tratat cu maximă seriozitate și transparență,” a declarat pentru inginerul Mihai Enache, expert în structuri de rezistență. 

Șofer: „Este revoltător! Așteptăm de ani buni acest pod (...)"

În timp ce autoritățile trag de timp și evită declarațiile tranșante, realitatea este una singură: un pod finalizat cu milioane de euro, dar imposibil de utilizat, este nu doar un eșec logistic, ci și un eșec de încredere. „Este revoltător! Așteptăm de ani buni acest pod ca să putem evita aglomerația și să avem o legătură decentă între cartiere. Am văzut cum s-a construit, am sperat că măcar de data asta se face ceva serios. Iar acum aflăm că podul se poate prăbuși? Cum e posibil așa ceva, când s-au băgat milioane de euro? Cine răspunde pentru asta?

Tot noi, cetățenii, plătim, cu timpul nostru, cu nervii noștri și, Doamne ferește, poate chiar cu vieți omenești, dacă se întâmplă o tragedie. E pur și simplu rușinos!”, a declarat un șofer. El a adăugat că, din cauza întârzierii recepției, traficul în oraș rămâne sufocant, iar timpul pierdut zilnic în ambuteiaje afectează nu doar viața personală, ci și activitatea economică a zonei.

Mai multe