Scandal la reînvierea Cenaclului Flacăra ! Spectacolul de sâmbătă, contestat de directorul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului

20 iulie 2022 15:01   Național

Pentru generația celor care astăzi au în jur de 50-60 de ani, Cenaclul Flacăra a însemnat, în perioada adolescenței și a primei tinereți, refugiul de care aveau nevoie într-o perioadă neagră a țării.

Inițiat de poetul Adrian Păunescu, acest adevărat fenomen cultural al epocii comuniste e pe cale de a fi reînviat de fiul acestuia, Andrei. Numai că spectacolul programat la 23 iulie, pe plaja de la Corbu, a declanșat un imens scandal, după cum informează adevarul.ro.

Foto: MEDIAFAX

Citește și: Doru Stănculescu a murit la 71 de ani. Artistul a fost unul dintre fondatorii Cenaclului Flacăra

 „O ruşine naţională imensă şi o dovadă a lipsei de consideraţie la adresa victimelor regimului comunist“

Conform anunțului lui Andrei Păunescu, la spectacolul de sâmbătă și-au confirmat participarea câțiva dintre marii artiști care s-au lansat pe scena Cenaclului, precum Mircea Vintilă sau Mircea Baniciu, dar și artiști consacrați în prezent, precum Emeric Imre sau membrii trupei ”Totuși”.

Vezi și: Ce familie frumoasă are fiul lui Adrian Păunescu, Andrei! Poetul nu a apucat să-și cunoască nepoata

Numai că, deși este o manifestare artistică, Daniel Șandru, directorul Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului, nu o vede deloc așa și a reacționat vehement. Acesta a transmis public că inițiativa fiului marelui poet este o „ruşine naţională imensă şi o dovadă a lipsei de consideraţie la adresa victimelor regimului comunist“. El a mai spus că, deși în cadrul „Cenaclului Flacăra” s-a cântat muzică adevărată şi s-a rostit poezie sinceră, obiectivul acestei diversiuni ideologice nu a fost acela de a crea cultură, ci de a transforma cultura în propagandă.  În replică, Andrei Păunescu a transmis că „vom merge mai departe“.

Află și: Îl mai ştii pe Vasile Şeicaru? Uite ce mai face şi cum arată acum

Ce este „Cenaclul Flacăra“

Foto: Albumul Cenaclul Flacăra 1983 - Electrecord

Dar ce a fost „Cenaclul Flacăra“ și ce a însemnat el pentru tinerii anilor ‘70-’80, acea ”Generație în blugi”, cum fusese botezată chiar în cadrul spectacolelor? A fost o mișcare culturală, începută în sala Teatrului „Ion Creangă“ din București, care apoi s-a transformat într-o caravană de spectacole prin toată țara, fiind o adevărată rampă de lansare pentru poeți, muzicieni și interpreți din România.

Te-ar putea interesa și: Andrei Păunescu, amintiri cu George Stanca: "Am început amândoi să râdem cu lacrimi"

Între anii 1973 - 1985, au avut loc 1.615 spectacole, iar zeci de mii de oameni umpleau stadioanele atunci când ”Cenaclul”, așa cum era știut de toți tinerii acelor vremuri ajungea la ei în oraș. Iar în anumite zile ale săptămânii cei care nu ajungeau la spectacole puteau să le asculte la radio, pe Programul 3, în direct sau înregistrat.

„Consideram că ceea ce făcea Adrian Păunescu nu putea fi făcut altfel decât printr-un pact cu diavolul“

Interesant este că aceste spectacole erau iubite de toți tinerii, chiar și de către cei ale căror familii avuseseră de suferit în timpul regimului comunist. Profesoara de Limba și Literatura Română, Corina Cușa, fiica lui George Cușa, care a supraviețuit Experimentului Pitești, a explicat pentru adevarul.ro că, pentru generația ei, cu adolescența trăită în anii ’80, Cenaclul Flacăra reprezenta o gură de aer altfel.

Cenaclul era condus de un poet controversat prin faptul că se spunea că pactizase cu regimul comunist, dar asta nu ne interesa prea tare. Consideram că ceea ce făcea Adrian Păunescu nu putea fi făcut altfel decât printr-un pact cu diavolul. De fiecare dată așteptam cu nerăbdare ca cenaclul să vină în orașul nostru. Era… ca la Înviere! Ne adunam mai mulți prieteni de cartier ca să mergem la Sala Sporturilor sau la Stadionul Farul, acolo unde se ținea spectacolul. Întotdeauna sala și stadionul erau pline până la refuz”, și-a amintit ea. 

Cenaclul a fost interzis de autorități

”Petrolul” din Ploiești într-o busculadă declanșată chiar în timpul show-ului de o furtună. În acea seară, tribunele fostului stadion se umpluseră peste capacitate. Spectacolul începuse la ora 18.00, s-a întins până spre miezul nopţii, când o furtună violentă a declanşat drama în urma căreia patru oameni au murit în busculata creată.

A doua zi, Cenaclul a fost interzis de autorități. Ioana Andrei a fost una dintre spectatoarele de la acel spectacol. Ea spune că drama a fost „un bun pretext pentru comuniști să oprească acele spectacole-fenomen care, dintr-o anumită perspectivă, puteau fi socotite anti-sistem, într-o formă mascată”. Și regretă și acum atmosfera ”vibrantă, magnetizantă, unde mii de tineri simțeau la fel. Era asemănătoare celei pe care, personal, am simțit-o ulterior la marile concerte și festivaluri ale României post-decembriste“, spune cea care este conștientă că un tânăr de astăzi nu poate înțelege fenomenul.

Ai un pont sau mai multe informații pe subiect, scrie-ne pe adresa pont@click.ro!

Mai multe