Sudul litoralului „dă de pământ” cu Mamaia. Investiții noi, parcări la liber, autobuze electrice

6 martie 2023 18:46   Național

Concurenţă aprigă! După mulţi ani în care stațiunile Mamaia şi Mamaia Nord-Năvodari au fost cele mai aglomerate destinații de pe litoralul românesc, situaţia s-a schimbat. Începând cu 2022, turiştii s-au orientat spre sud, astfel că Olimp, Neptun şi Venus au înregistrat creşteri de până la 30% a numărului de vizitatori, scrie adevarul.ro.

Cu aproape 40.000 de locuri de cazare clasificate, staţiunile Mangaliei (Olimp, Neptun, Venus, Saturn, Cap Aurora şi Jupiter) se pregătesc să devină destinaţii de top ale litoralului românesc. Acest fenomen apare după câţiva ani în care s-a investit masiv, atât de către mediul privat, cât şi de către administraţia locală. Balanţa s-a echilibrat şi ca urmare a faptului că nordul litoralului (stațiunea Mamaia) a devenit victima dezvoltării imobiliare haotice.

Teoria spune că durata de viaţă a unei destinaţii turistice este de 15 ani. Mamaia a pornit prima cu privatizarea, imediat după 1990, când sudul litoralului era în vârf. Mamaia avea avantaje precum apropierea de Bucureşti, de gară, avea plajă frumoasă”, explică Dragoş Răducan, preşedintele Federaţiei Patronatelor din Turismul Românesc (FPTR). 

„Sudul litoralului arăta ca un maidan”

Sudul litoralului s-a dezvoltat lent şi greoi. Mai întâi, multe hoteluri erau administrate de marile societăţi apărute după 1990, apoi a urmat privatizarea televizată a unor unităţi de cazare, moment în care au apărut patroni care n-au investit deloc. Aşa s-a ajuns ca staţiunile din sud să fie în paragină: hoteluri vechi, multe închise, drumuri proaste, trotuare deteriorate, bălării, murdărie.

Sudul arăta ca un maidan. Încet-încet, noii investitori au pus presiune atât pe calitatea construcţiilor, cât şi pe autoritatea locală, care a început să lucreze”, adaugă Dragoş Răducan.

În 2010-2012, în staţiunile Mangaliei erau peste 20 de unităţi hoteliere lăsate în paragină, iar numărul de turişti scăzuse drastic. Acum, în schimb, nu mai există nici un hotel abandonat, iar investiţiile private din sudul litoralului au luat un avânt considerabil, comparativ cu cele din alte staţiuni”, susţine Radu Cristian, primarul din Mangalia.

În ultimii cinci ani, multe hoteluri din Neptun-Olimp, Venus, Saturn şi Cap Aurora au fost cumpărate de investitori privaţi, români sau străini, au fost modernizate şi dotate la cele mai noi standarde, iar apoi au fost redeschise la nivel de patru sau cinci stele. Astfel, sudul litoralului românesc a fost repus pe harta turismului estival european. În plus, noile investiţii au ţinut cont şi de dorinţa românilor de a beneficia de servicii all-iclusive sau ultra all-inclusive. Pentru a veni în sprijinul operatorilor din turism, municipalitatea ia în calcul ca la vară să nu taxeze parcările publice din staţiuni şi să pună la dispoziţie gratuit transportul în comun realizat cu autobuze electrice.

Faleze modernizate şi port reabilitat

În sud se derulează investiţii private de 250 de milioane de euro. La acestea se adaugă proiecte de 70 de milioane de euro ale Primăriei Mangalia, prin care s-au modernizat faleze (Neptun, Mangalia, Saturn), s-a investit în transport ecologic (zece autobuze electrice), s-a modernizat Portul Turistic Mangalia, s-a reabilitat infrastructura rutieră şi s-a înnoit mobilierul urban.

Primăria sprijină sectorul turistic, atât prin dezvoltarea staţiunilor, cât şi prin reducerea birocraţiei. Din Olimp până în Mangalia există multe oportunităţi de distracţie şi agrement, care acoperă preferinţele şi exigenţele oricărui turist”, arată Radu Cristian, edilul din Mangalia.

„S-a păstrat aspectul de staţiune”

Investiţiile masive făcute în sudul litoralului dau roade: tot mai mulţi turişti aleg aceste staţiuni în detrimentul zonei de nord.

„Mai sunt multe de făcut, dar în sud s-a păstrat aspectul de staţiune. Acum începe dezvoltarea sudului, care a devenit interesant din punct de vedere imobiliar. Depinde şi de administraţia locală cum va şti să ţină în echilibru presiunea investiţiilor imobiliare cu dorinţa de a avea în continuare staţiuni”, atrage atenţia Dragoş Răducan. Primarul Mangaliei dă asigurări că sudul litoralului nu va avea aceeaşi soartă ca Mamaia Nord, deoarece Planul Urbanistic are prevederi clare.

Mai multe