Joacă sau teme? Răspunsul surprinzător al psihologului pentru vacanța de vară

2 iulie 2025 15:41   Național
Ultima actualizare:

Vacanța de vară este cea mai așteptată perioadă de către copii, dar părinții au, însă o mare dilemă. Este bine să-i lase doar să se joace sau trebuie să-i angreneze într-un ritm de învățare, cu teme, lecturi sau chiar meditații? Specialiștii vin cu răspunsuri.  Echilibrul este cheia, iar presiunea exagerată poate face mai mult rău decât bine.

Teme vs distracție 

De curând, elevii din toată țara și-au luat rămas bun de la bănci și profesori. Pentru unii dintre ei, vacanța de vară înseamnă distracție, excursii și somn fără alarmă. Pentru alții, caiete de vacanță, lecții suplimentare și deja primele meditații pentru examenele ce vor veni.

În multe familii, apare întrebarea: ce este cel mai bine pentru copil? Să se bucure de libertate sau să continue cu "școala de vară” acasă? Psihologul Mihaela Dinu avertizează că un exces de activități educaționale poate fi contra-productiv.

„Vacanța să fie o pauză autentică (...)"

Vacanța trebuie să fie, în primul rând, o pauză autentică. Copiii au nevoie de timp liber, de activități spontane, de joacă, pentru că în aceste momente se dezvoltă creativitatea, dar și starea de bine emoțională”, explică psihologul. „Asta nu înseamnă că trebuie să excludem complet învățarea. Putem introduce lecturi plăcute, jocuri educative sau activități de explorare, dar fără presiunea notelor sau a performanței”. 

În România, mulți părinți aleg să continue meditațiile chiar și în lunile de vară. Pentru elevii care se pregătesc pentru Evaluarea Națională sau BAC, un program ușor, de 1-2 ședințe pe săptămână, poate fi util, dar nu obligatoriu. „Depinde foarte mult de vârsta copilului și de cât de obosit a ieșit din anul școlar. Un copil de clasa a II-a, de exemplu, nu are nevoie de teme zilnice. Poate face o fișă de lectură sau o problemă distractivă de 2 ori pe săptămână, dar mai important este să meargă cu părinții la muzeu, la un spectacol de teatru pentru copii sau să participe la un atelier creativ”, mai spune Mihaela Dinu. 

Vacanța nu trebuie să fie prelungirea anului școlar, nici fuga completă de învățare

Anca Rugină, mamă a doi copii (7 și 11 ani), spune că a învățat să nu mai transforme vacanța într-o prelungire a anului școlar: „Primii ani am făcut greșeala clasică: le luam caiete de vacanță, făceam program, le dădeam sarcini aproape ca la școală. Rezultatul? Ne certam des, copiii erau frustrați, iar eu mă simțeam epuizată. Acum avem o abordare mult mai relaxată. Citim împreună seara, facem proiecte creative, ieșim mult în natură. E o bucurie și pentru mine”. 

Tot mai mulți părinți aleg să investească în experiențe în loc de teme. Taberele tematice, atelierele urbane sau vacanțele în familie sunt exemple excelente de învățare prin joacă. Spre exemplu, la Muzeul Antipa se organizează ateliere pentru copii, iar la Biblioteca Națională cluburi de lectură interactive. „Să nu uităm că, în ultimii ani, copiii au trecut prin pandemie, stres educațional și instabilitate. A avea o vară liniștită, cu timp pentru sine și pentru familie, este un cadou de care au nevoie cu toții”, mai adaugă psihologul. În final, cheia rămâne echilibrul. Nu e nicio rețetă universală, spune specialista, dar este clar că vacanța nu trebuie să fie nici prelungirea anului școlar, nici o fugă completă de învățare. A-i asculta pe copii și a le respecta ritmul poate fi cea mai valoroasă lecție pentru ei, dar și pentru noi.

Exemple de activități în familie 

Părinții împreună cu cei mici pot merge la muzee să descopere istoria prin jocuri interactive, pot organiza seri de lectură în familie sau pot face ateliere acasă: de la pictură și origami până la experimente științifice ușoare. O excursie la munte, o zi la fermă pot să devină un prilej pentru învățarea practică, iar gătitul împreună îi ajută pe copii să înțeleagă măsurători, organizare și responsabilitate. Chiar și un picnic în parc, însoțit de jocuri de echipă sau o vânătoare de comori prin oraș, devine o experiență memorabilă, care îmbină recreerea cu dezvoltarea socială și cognitivă.

Mai multe