De ce renunţă românii la televizor?
Iulia (29 de ani) a decis că nu-şi va cumpăra televizor în casa în care tocmai s-a mutat la Bucureşti. A renunţat de aproximativ opt ani la televiziunea prin cablu.
„Eram oarecum dependentă şi pierdeam nopţile uitându-mă la orice nimeream", povesteşte ea. Aşa că, în 2002, când era studentă la Braşov, a decis să închidă definitiv televizorul. De când a venit la Bucureşti, i-a refuzat pe proprietarii apartamentelor în care a stat cu chirie atunci când aceştia i-au propus să-i aducă un televizor. „Când au fost alegerile, simţeam nevoia să văd un talk-show, ceva. Dar am rezolvat-o cu internetul", povesteşte ea. „Acum, şi să vreau, n-am timp de nimic. Câteodată mi se mai face însă dor de un film."
Iulia se numără printre românii care au decis să renunţe la televiziunea prin cablu şi care au început să se observe şi în statistici în ultimii patru ani. Numărul românilor care plătesc abonament pentru a viziona programe TV transmise prin reţelele de cablu a scăzut cu aproximativ 300.000 din 2006 până în prezent.
În paralel însă, tot mai mulţi s-au abonat la reţelele satelit (DTH): dacă în 2005 - primul în care televiziunea prin satelit se regăseşte în statisticile Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) - erau 151.000 de abonaţi, până în 2009 se ajunsese la 2,33 de milioane.
Cabliştii au pierdut 90.000 de clienţi
Anul 2010 este însă primul în care numărul total al românilor care au televiziune prin cablu sau prin satelit a scăzut comparativ cu anul precedent. Datele nu sunt impresionante, o diferenţă de 90.000 de abonaţi, astfel încât specialiştii în comportament uman şi analiştii din piaţa media nu au o singură explicaţie pentru acest fenomen. Mai ales că numărul abonaţilor la IPTV (serviciu de televiziune digitală transmis direct către televizorul clientului, prin intermediul conexiunii internet de mare viteză) a crescut de 17 ori din 2009 până în prezent.
Primele explicaţii au venit chiar de la preşedintele ANCOM, Cătălin Marinescu, cel care a şi anunţat datele preliminare pentru anul în curs. Un prim motiv ar fi criza economică. „Probabil erau utilizatori ai mai multor servicii şi au renunţat datorită situaţiei economice focalizându-se pe un singur serviciu", a declarat Marinescu în cadrul Convenţiei de Comunicaţii prin Cablu, săptămâna trecută. O altă cauză enunţată de Marinescu ar fi faptul că unii operatori preferă să declare mai puţini abonaţi decât au în realitate pentru a plăti licenţe mai mici.Principalii vinovaţi: criza şi internetul
Sociologul Beinur Giumali, membru al Centrului de Studii Media şi Noi Tehnologii de Comunicare de la Universitatea din Bucureşti, spune că astfel de scăderi au fost semnalate şi în alte ţări, inclusiv în SUA. „Aici au fost vehiculate două explicaţii: criza economică, o parte din populaţie nu şi-a mai permis şi a renunţat la abonament; migrarea către internet - o altă parte a populaţiei începe să utilizeze exclusiv internetul pentru accesul la conţinut media", precizează sociologul.
Adaptând situaţia la România, Giumali spune că este posibil ca cei 90.000 de români să nu-şi mai fi permis să plătească abonamentul (în jur de 20 de lei pe lună, pentru un pachet minim la televiziune analogică) şi au fost deconectaţi de furnizori sau au renunţat din proprie iniţiativă. „Poate cei 90.000 au emigrat (definitiv sau temporar) şi au renunţat la aceste servicii", adaugă sociologul. O altă ipoteză care se poate aplica şi în cazul românilor este migrarea către internet.
„Opinia mea este că scăderea nu este dramatică şi poate să fie doar o fluctuaţie de moment", spune sociologul, precizând că în lipsa unor date suplimentare despre vârsta, educaţia, mediul de provenienţă al celor care au renunţat nu poate da explicaţii mai precise. „Nu cred că se poate identifica un fenomen social care îi face pe români să renunţe la televiziune. Dimpotrivă, având în vedere şi faptul că românii se uită la televizor, în medie, cinci-şase ore pe zi, cred că televiziunea are în continuare un rol foarte important în viaţa de zi cu zi a românilor", conchide Giumali.
Companiile de cablu, afectate de criză
Afacerile cabliştilor din România au scăzut cu 4% în perioada 2008-2009, pe fondul crizei economice, arată datele din Anuarul Media Expres, citate de „Ziarul Financiar". De asemenea, 127 din cele 593 de companii de cablu au intrat în faliment anul trecut şi doar 40% din companiile active pe piaţă au înregistrat profit.