EXCLUSIV. Metroul spre Otopeni, stresul sau mândria Capitalei?
14,2 kilometri de şină dublă, 12 staţii, 2,6 miliarde de lei. Este pe scurt cel mai mare şantier din Bucureşti-Ilfov, Magistrala 6 de metrou care va lega Gara de Nord de aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni. Reporterii Click! dezbracă de secrete investiţia şi vă spun ce cred bucureştenii din zona rezidenţială cea mai afectată de lucrări, cartierul Pajura.
Preşedintele Consiliului de Administraţie al Metrorex, Mihai Barbu, a declarat public că Magistrala 6 de metrou ar putea fi finalizată în perioada 2028-2029 dar organizatiile care monitorizează proiectele de infrastructură sunt sceptice. Ele anunţă că, la cum se lucrează acum, şi 2030 este un termen optimist.
Circulaţie de coşmar la 1 Mai, Casa Presei şi Fântâna Mioriţa
Deocamdată, cele mai importante restricţii de circulaţie pentru construcţia magistralei au fost instituite în zona Gara Băneasa-Piaţa Presei Libere şi în zona bulevardului 1 Mai.
Urmează însă şi altele pe măsură ce lucrările vor evolua şi frontul de lucru se va mări. În primul caz, restricţia de circulaţie constă în ocuparea a două benzi de circulaţie pe sensul de intrare în Capitală (banda I şi banda II) al şoselei Bucureşti-Ploieşti şi a închiderii celor trei benzi de circulaţie existente pe Bd. Mărăşti, pe relaţia Piaţa Montreal – Piaţa Presei Libere.
În al doilea caz, restricţia de trafic a fost instituită în intersecţia Calea Griviţei – Bd. Ion Mihalache, cu asigurarea unor variante ocolitoare, Aceste restricţii sunt valabile până la jumătatea lunii noiembrie. Restricţiile au intrat în vigoare la sfârşitul săptămânii trecute şi haosul s-a instaurat imediat.
Şoferii sunt disperaţi şi se gândesc cu groază cum va fi din 9 septembrie încolo, după ce începe şcoala. „Ne-am săturat de lucrări. Zici că suntem ţara şantierelor. Mereu deviază traficul pe undeva. De când au început cu metroul ăsta e teroare aici în zona de Nord a Bucureştiului. Eu stau în Pajura şi nu mai am pe unde să ajung la Piaţa Victoriei. Peste tot e gâtuită circulaţia”, ni s-a plâns Robert, care lucrează în centru şi-n fiecare zi pierde cel puţin o oră şi jumătate în trafic. Nu poate să meargă cu metroul, ca are două fetiţe mici pe care trebuie să le ducă la o grădiniţă privată pe timpul zilei, ne-a explciat bucureşteanul.
Au şantier chiar la zidul blocurilor
Şi nu doar şoferii sunt disperaţi, ci şi locuitorii cartierului Pajura. Aici, organizarea de şantier a înghiţit o mare parte din parcarea de pe strada Băiculeşti, gardul fiind pus spre exemplu la trei metri de blocul B9. Unii se plâng, alţii văd partea plină a paharului. „Turuie toată ziua cu picamerele la colţul blocului şi e un praf de nu poţi să ţii un geam deschis”, zice doamna Florina, care a ieşit cu câinele la plimbare printre blocuri. Alt vecin mai tânăr intervine: „Eu nu am simţit probleme în case şi nici nu am auzit deşi au fost anumite bănuieli despre crăpături pe holurile blocului. Dar până acum avantajele pe care le găsim bat inconvenientele: o să avem metrou la uşa blocului şi o să crească valoarea zonei deci şi a caselor. Să vedem mai târziu când or începe să lucreze în subteran că deocamdată nu execută decât operaţiuni de pregătire”, spune un locatar care se recomandă „Sorin şi atât”.
La câţiva metri distanţă îl găsim pe Cristian Tănase, a cărui familie stă în alt bloc afectat de şantier. „Să fie clar de la început metroul trebuie să se facă pentru că trebuie mers înainte. Singurele probleme de care am auzit până acum că se plâng oamenii din zonă este dispariţia unei mari părţi din parcarea dintre blocuri şi o animaţie zi şi noapte pe aleile altădată liniştite, unde nimeni nu deranja pe nimeni. Acum când o să se extindă lucrările şi o să se acţioneze în forţă o să vedem”, crede domnul Tănase.
«Exagerăm cu atâtea critici»
Plecăm din Pajura şi ajungem la restricţiile de circulaţie de la Fântâna Mioriţa. Aici, alţi şoferi, alte păreri: „După ce că se circula ca naiba prin oraş acum ne-au distrus cu devierile. Să vedem cât durează că ăştia mint tot timpul”, se răţoieşte la autorităţi din maşina oprită la stop, Nicu. Oprit în coloană la Casa Presei Libere, Valentin este mai înţelegător: „Am fost şi pe afară, unde se lucrează se deviază, lumea strânge din dinţi pentur un scop bun. Exagerăm cu atâtea critici. Lumea înţelege dacă se explică şi scopul este bun. Depinde şi cât o să fie restricţiile şi dacă se lucrează sau nu”, spune împăciuitor domnul Ilie dintr-un BMW.
Ce trebuie să ştiţi despre magistrala 6 de metrou
Magistrala 6 va începe dintr-o staţie deja existentă, 1 Mai, şi pe porţiunea sudică (până la mall Băneasa) va mai conţine alte şase, toate noi:
Pajura: amplasată în dreptul străzi Băiculeşti lângă calea ferată Bucureşti-Constanţa
Expoziţiei: la nord de intrarea estică a complexului Romexpo
Piaţa Montreal: pe Bd Mărăşti lângă Piaţa Montreal
Gara Băneasa: pe Şos Bucureşti-Ploieşti, la intersecţia cu str Tipografilor
Aeroport Băneasa: pe Şos Bucureşti-Ploieşti la intersecţia cu Bd Aerogării
Tokyo (Mall Băneasa)
Contractul, în valoare de 1,2 miliarde de lei, este finanţat din Fonduri Europene nerambursabile şi de la bugetul de stat. Această porţiune este realizată de firmele turceşti Alsim Alarko – Makyol şi în acest moment se lucrează la toate staţiile.
Secţiunea de nord se întinde pe o distanţă de 7,6 kilometri, incluzând staţiile:
Washington: pe Şos Bucureşti-Ploieşti, în dreptul podului rutier de pe str. Jandarmeriei
Paris: la intersecţia Şos Bucureşti-Ploieşti/str. Padina
Bruxelles: lângă podul rutier de la intersecţia Şos Bucureşti-Ploieşti/Centura Capitalei
Otopeni: în oraşul cu acelaşi nume, la intersecţia Calea Bucureşti/str. 23 August
I.C. Brătianu: în oraşul Otopeni la intersecţia Calea Bucureşti/str. Zborului
Aeroport Otopeni: în dreptul parcării de la terminalul Plecări şi în faţa căilor de ieşire de la terminalul Sosiri.
Această porţiune a magistralei 6 va fi realizată de asocierea turco-română, Gülermak Ağir Sanayi Insaat Ve Taahhüt A.S.-Somet SA. În acest caz costul investiţiei este de 1,3 miliarde de lei, iar fondurile sunt asigurate de la bugetul de stat şi credit extern. Pe acest tronson lucrările au primit autorizaţia de construcţie la începutul acestei luni, după cum a anunţat ministrul Transporturilor, SorinGrindeanu.
Dând dovadă că a învăţat din greşeli, Metrorex a lansat un site dedicat acestei magistrale, prin accesarea lui bucureştenii şi nu numai putând vedea stadiul lucrărilor şi restricţiile de trafic: http://www.magistrala6.ro