Aşa conduci când şoseaua e acoperită de «gheaţă neagră»
Şofatul în timpul iernii îi pune în încurcătură pe mulţi şoferi. Trebuie să ştii însă că aşa-numita gheaţă neagră este unul dintre cele mai periculoase fenomene din această perioadă. Click! te învaţă cum să conduci în siguranţă atunci când şoseaua e acoperită de gheaţă neagră.
1. Denumirea de „gheaţă neagră” vine de la faptul că stratul de gheaţă este incolor, fără bule de aer şi nu obstrucţionează culoarea asfaltului pe care s-a format, fiind extrem de greu de identificat. De obicei, gheaţa neagră se formează atunci când temperatura este aproape de punctul de îngheţ. Ea are la bază, în această perioadă, zăpada topită de pe marginea drumului care se scurge pe asfalt şi îngheaţă.
2. Gheaţa neagră se formează, de obicei, noaptea sau dimineaţa, când este cea mai scăzută temperatură. Aceasta tinde să se formeze pe zonele de şosea unde nu ajunge soarele, cum ar fi drumurile mărginite de copaci sau în tuneluri. Se formează, totodată, pe poduri sau pe sub pasajele rutiere.
3. În zilele de iarnă, fii pregătit oricând să întâlneşti gheaţă neagră pe şosea! Dacă, în timp ce conduci, vezi vreo maşină care, dintr-o dată şi fără nici un motiv aparent, derapează, cel mai probabil e vorba de gheaţă neagră. Asta înseamnă că trebuie să circuli cu viteză redusă şi fără să faci mişcări brusce.
4. Deşi gheaţa neagră este transparentă, uneori o poţi zări, dacă te uiţi cu atenţie. Aceasta se formează pe suprafeţe mici, ca nişte petice lucioase. Dacă şoseaua pe care circuli este neagră, însă la un moment dat apare o pată lucioasă, înseamnă că e vorba de gheaţă neagră.
5. Dacă într-adevăr dai peste o porţiune de şosea acoperită de gheaţă neagră, în primul rând trebuie să rămâi calm. Regula generală e să faci cât mai puţine lucruri şi să laşi maşina să treacă peste peticul de gheaţă. Nu apăsa frâna şi încearcă să ţii roţile drepte. Dacă simţi că roţile din spate alunecă în stânga sau dreapta încearcă foarte uşor să întorci roţile în direcţia în care alunecă maşina. Dacă tragi de volan în direcţia opusă, rişti să te întorci pe loc cu maşina.
6. Încetineşte ridicând piciorul de pe acceleraţie şi menţine direcţia! În momentul în care încetineşti, începi să preiei controlul maşinii şi, astfel, scapi de probleme. Nu te atinge de frână pentru că, altfel, rişti să derapezi! Ideea este să treci peste porţiunea de gheaţă, care, de obicei, are în jur de şase metri.
7. Dacă poţi, treci într-o viteză inferioară! Aceasta îţi va da, de asemenea, mai mult control asupra maşinii. Cu cât stăpâneşti mai bine maşina, cu atât ai mai multe şanse să depăşeşti porţiunea de gheaţă neagră în siguranţă.
8. Îndreaptă-te către o suprafaţă de şosea pe care să ai mai multă aderenţă! Aici pot fi incluse: o bucată de şosea uscată, şosea acoperită cu zăpadă sau porţiuni de pământ sau nisip.
9. Dacă derapezi sau nu mai ai aderenţă, stai calm! Foloseşte frâna doar dacă derapajul este foarte violent! Prin urmare, dacă ai ABS, pune piciorul pe frână, apasă ferm. Dacă nu ai ABS, apasă uşor pe frână.
10. În cazul în care derapezi şi rişti să ieşi de pe şosea, încearcă să îndrepţi volanul şi, implicit, maşina, către zone deschise, unde nu există pericol să loveşti pe cineva sau ceva. Ideal ar fi către un câmp deschis, o curte sau către o grămadă de zăpadă de pe marginea drumului.
11. După ce întâlneşti o porţiune de drum acoperită de gheaţă neagră şi eşti nevoit să mergi în continuare, păstrează-ţi calmul şi mergi foarte încet. De asemenea, anunţă-i pe ceilalţi participanţi la trafic, cu farurile, că trebuie să încetinească.
12. Ieşi de pe şosea cât mai repede posibil! E mai bine să aştepţi un timp într-o benzinărie, într-un punct de servicii sau într-o parcare, până când şoseaua va deveni sigură. Această oprire te ajută să-ţi şi revii după sperietura pe care ai tras-o. Bea ceva cald şi relaxează-te puţin!
13. Previne sau minimalizează „întâlnirile” cu gheaţa neagră! Sunt câteva lucruri pe care le poţi face în acest sens. Uite câteva dintre acestea! Condu cu prudenţă pe timpul sezonului rece, adică nu apăsa prea mult pe acceleraţie, evită să te uiţi des în spate, păstrează parbrizul curat pentru a vedea bine în faţă, ţine farurile aprinse tot drumul şi ai grijă să ai cauciucuri corespunzătoare!