Bertha Benz, femeia care a revoluționat industria auto. A făcut prima călătorie cu mașina din istorie
Bertha Benz a fost prima persoană care a făcut o călătorie cu mașina. Era vara anului 1888 și acea primă călătorie, considerată de mare distanță în epoca respectivă, la bordul unei trăsuri fără cai, așa cum era descris vehiculul construit de soțul său, Karl Benz, este unul dintre marile repere din istoria industriei auto.
Ambițioasă, curioasă, cu o minte ageră și un mare interes pentru inovațiile tehnologice, Bertha Ringer Benz, născută pe 3 mai 1849, în Pforzheim, Germania, într-o familie înstărită, a jucat un rol decisiv în dezvoltarea automobilului. L-a cunoscut pe Karl Benz, care era cu 5 ani mai mare ca ea, în timpul unei excursii organizate de clubul social „Eintracht” la 27 iunie 1869. S-au căsătorit trei ani mai târziu, în 1872.
Prin 1871, după diferite experiențe în domeniul ingineriei, Karl Benz a deschis alături de un asociat, August Ritter, o companie de construcții metalice. Din păcate, fabrica nu a dat randament și a ajuns în scurt timp în pragul colapsului. Cu determinare și talent, Bertha îl ajută să își salveze compania cu zestrea pe care o avea. Astfel, împreună, au deschis o nouă companie de prelucrare industrială, care a început să dea roade.
„Vehiculul cu trei roți acționat de motor pe benzină”
Karl Benz se putea concentra acum asupra visului său din adolescență: să construiască prima mașină din istorie. După multe prototipuri și multe ore petrecute într-un atelier mecanic din Manheim, a reușit să construiască un prototip al unui vehicul cu trei roți, cu motor în patru timpi, pe benzină.
Deși vehiculul s-a oprit într-un zid de cărămidă care împrejmuia curtea, acest incident nu l-a descurajat. A construit un al doilea și un al treilea prototip, cel din urmă fiind finalizat în ultima lună a anului 1885. În ianuarie 1886, inginerul german și-a completat cererea de patent pentru „vehiculul cu trei roți acționat de motor pe benzină”. Acum că invenția avea și un certificat de naștere oficial – identificat „DRP 37435” – el trebuia prezentat lumii.
Bertha Benz și prima călătorie cu mașina
Astfel, în vara anului 1888, trezită cu noaptea în cap, pe la ora 5:00 a.m, fără să stea prea mult pe gânduri și fără știrea lui, Bertha Benz a plecat la plimbare cu mașina cu cei doi fii ai săi, Eugen și Richard, spre Pforzheim, potrivit Mercedes-Benz Group.
Drumul până la destinație, total neadaptat pentru mersul cu automobilul (din simplul motiv că acestea nu existau), nepavat, plin de praf, stâncos chiar, cu numeroase denivelări de-a lungul său, a fost, cum era de așteptat, o veritabilă aventură. Nu se știe cu exactitate cât a durat călătoria, dar se întuneca când Bertha a ajuns la Pforzheim. Având în vedere că a plecat înainte de micul dejun, este posibil ca cei 56 de mile să fi durat aproximativ 15 ore. Ajunși la destinație, ea i-a trimis lui Karl o telegramă.
Cert este că Bertha a dovedit că soțul ei a creat probabil cea mai importantă invenție din istoria transporturilor, cu excepția roții. Karl Benz a expus modelul său de automobil, într-o variantă perfecționată, la o expoziție din Munchen, după o lună, la început de toamnă, unde a câștigat o medalie de aur, atenția presei și aprecierea considerabilă a publicului. Într-un deceniu, întreprinderea lui Karl Benz, „Benz & Cie.”, a devenit cea mai mare companie de automobile din lume, iar în mai 2011, patentul Benz a fost inclus în patrimoniul UNESCO.
Bertha a trăit până pe 5 mai 1944, stingându-se din viață la două zile după ce împlinea 95 de ani, la Ladenburg. Karl Benz a decedat pe data de 4 aprlie 1929, tot în Ladenburg, Germania.