Cele mai mari secrete ale corabiei din „Toate pânzele sus!“. A dispărut în cel mai trist mod posibil

Corabia „Speranța“, simbol al aventurii și visului românesc, a avut un destin plin de glorie, dar și de tragedie. 

Imagine din toate pânzele sus / foto: captura Youtube
Imagine din toate pânzele sus / foto: captura Youtube

Născută din pasiunea unui ofițer de marină și din nevoia unei soluții urgente pentru cinematografie, nava a devenit un personaj memorabil în istoria filmului românesc, dar a sfârșit într-un mod care încă stârnește tristețe. Povestea ei este un amestec de determinare, sacrificiu și, din păcate, nepăsare, potrivit Historia. 

Geneza unei legende

În 1970, Marin Deboveanu, ofițer de marină cu o pasiune aparte pentru construcțiile navale, a fost ales să proiecteze o goeletă pentru Studioul Cinematografic București.

Însărcinat să creeze o navă autentică pentru filmările unei coproducții internaționale, Deboveanu a transformat un fost pescador, „Jirlău“, într-o goeletă spectaculoasă. Procesul de transformare a fost extrem de dificil: șantierele navale din Brăila erau inundate, iar lipsa materialelor adecvate a complicat lucrările. Cu toate acestea, Deboveanu și-a improvizat propriul șantier la Brăila, lucrând zi și noapte, deseori în condiții vitrege.

Lemnul pentru catarge a fost adus din Satu Mare, dar cu dificultăți neașteptate – pini nepotriviți, tăiați greșit și refuzați de transportatori. În ciuda acestor provocări, nava a prins viață. „Speranța“ nu doar că respecta rigorile cinematografiei, dar era și o navă funcțională, certificată de Germanischer Lloyd și înmatriculată în Germania.

Drum spre celebritate

„Speranța“ a început sub numele „Ghost“, fiind utilizată în producții internaționale precum Vasul Fantomă și Doi ani de vacanță. În 1976, și-a primit numele iconic odată cu adaptarea cinematografică a romanului lui Radu Tudoran, Toate pânzele sus!.

Sebastian Papaiani, unul dintre actorii principali, a descris cu emoție experiența: „Pe Speranța am învățat marinărie.“ Nava devenise mai mult decât un simplu decor – era inima filmului, iar pentru echipaj, simboliza o familie. Marin Deboveanu, care a fost și regizor secund al filmului, a mărturisit că munca la „Speranța“ l-a costat sudoare, sânge și chiar o accidentare gravă, dar a continuat neobosit.

Declinul și sfârșitul corabiei din toate pânzele sus

Deși a fost un simbol al gloriei cinematografiei românești, „Speranța“ a avut un final tragic. După 10 ani de activitate, nava a fost neglijată și abandonată. În iarna anului 1980, o furtună violentă a distrus corabia ancorată în Portul Tomis.

Îmbrăcată în gheață și lipsită de întreținere, goeleta s-a scufundat. Ranfluată mai târziu, costurile refacerii au fost considerate prea mari, iar nava a fost casată în 1983, fiind transformată în fier vechi.

Pentru Marin Deboveanu, pierderea „Speranței“ a fost o lovitură personală. „Oamenii au vrut s-o distrugă. A fost cea mai mare nefericire a mea,“ spunea el cu durere.

Deși nava nu mai există, povestea ei rămâne vie. „Speranța“ este un simbol al pasiunii și al sacrificiului, dar și o amintire tristă a modului în care valorile pot fi distruse prin nepăsare. Marin Deboveanu a creat mai mult decât o goeletă; a creat o legendă, care va rămâne mereu vie în inimile celor care au crescut cu aventurile echipajului lui Lupan.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Jennifer Aniston și Matt LeBlanc GettyImages 1447109068 jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
cafea turceasca istock jpg
Pahar pahare vin alcool FOTO Shutterstock
irene ghica şi errol flyn foto profimedia
Somn - femeie care doarme FOTO Shutterstock
Ţările române la sfârşitul domniilor fanariote. FOTO www.wikipedia.org
negocieri guvern FOTO PNL jpg
masini trafic  Foto carVertical jpg
petrol romania1 jpeg
image
actualitate.net
image
actualitate.net