Motivul pentru care avioanele au ferestre rotunde. Puțini sunt cei care știu
Deși, inițial, ferestrele din avion obișnuiau să fie pătrate sau dreptunghiulare atunci când au fost create primele aeronave, cu timpul, acestea au ajuns să fie rotunde. De cele mai multe ori, călătorii nu observă micile detalii din avion, însă, pentru cei curioși despre acest aspect, specialiștii au venit cu o explicație. Iată de ce sunt ferestrele din avioane rotunde.
Cine nu a zburat măcar o dată cu avionul? Foarte mulți oameni din întreaga lume preferă să circule în acest mod, avionul reprezentând cel mai sigur mijloc de transport, accidentele fiind foarte rare în acest caz. De asemenea, este și cea mai rapidă modalitate de a ajunge la destinația dorită. Însă nu sunt mulți călători care sunt atenți la micile detalii ale aeronavei.
De exemplu, doar cei curioși despre acest aspect se întreabă de ce sunt ferestrele rotunde și nu pătrate sau dreptunghiulare, cu toate că așa erau atunci când au fost create primele aeronave, dar specialiștii s-au decis să schimbe acest lucru.
De ce au avioanele ferestre rotunde?
La primele avioane de linie care transportau pasageri, ferestrele erau pătrate pentru că producătorii nu au dorit să modifice modelul clasic de ferestre care s-a dovedit a fi eficient pentru mașini și case. Cum tehnologia aviatică a evoluat, aeronavele au început să zboare la altitudini tot mai mari și inginerii au modificat semnificativ forma ferestrelor. Motivul?
Ferestrele rotunde și curbate, care nu au un punct focal, distribuie în mod egal presiunea aerului la altitudini și viteze mari pe tot parcursul zborului. Cu alte cuvinte, pentru a reduce diferenţa de presiune dintre aerul de la interior şi cel de la exteriorul acesteia, cabina aeronavelor și fuzelajul trebuie să aibă o formă cilindrică, potrivit shtiu.ro.
Astfel, ferestrele rotunde din avioane au o viață mai îndelungată decât cea a ferestrelor dreptunghiulare, care existau înainte. Cele rotunde se adaptează corespunzător la diferența de presiune din afara și din interiorul avionului. Dacă ferestrele ar fi rectangulare, fluxul de presiune ar fi întrerupt, iar, în timp, fuzelajul ar ceda. Principiul este similar celor de la vasele maritime, de la submarine sau nave spațiale. Pare simplu, nu-i așa?