Tragedia din Himalaya când 600 de avioane americane s-au prăbușit. Ruta riscantă era denumită „Cocoașa”

Ultima actualizare:

Într-un muzeu din India deschis recent sunt expuse rămășițele avioanelor americane care s-au prăbușit în Himalaya în timpul unei operațiuni foarte riscante din cel de-al Doilea Război Mondial despre care puțini oameni știu, relatează BBC.

image

1.500 de oameni au murit în operațiunea riscantă din Hmalaya

Începând din 2009, echipe din India și America au cutreierat munții din statul indian Arunachal Pradesh, din nord-estul țării, în căutarea rămășițelor a sute de avioane care s-au prăbușit aici acum 80 de ani, citează Historia.

În jur de 600 de avioane de transport americane s-au prăbușit în această regiune izolată în timpul unei operațiuni militare remarcabile, dar adesea uitate, care a durat 42 de luni și a costa cel puțin 1.500 de vieți umane.

Printre victime se numără piloți, operatori radio și soldați americani și chinezi. Operațiunea a susținut o rută aeriană vitală de transport care pornea din statele indiene Assam și Bengal și care susținea trupele chineze din Kuning și Chunking (Chongqing).

Cranii, cizme și ceasuri descoperite printre rămășițele avioanelor prăbușite

Războiul dintre puterile Axei (Germania, Italia, Japonia) și Aliații (Franța, Marea Britanie, SUA, Uniunea Sovietică, China) ajunsese până în partea de nord-est a Indiei condusă de britanici. După ce trupele japoneze au avansat până la granițele Indiei, ruta terestră de aprovizionare a Chinei prin nordul Myanmarului (pe atunci, Burma) a fost blocată, iar coridorul aerian a devenit o cale vitală de transport.

Operațiunea militară americană, începută în aprilie 1942, a transportat cu succes 650.000 de tone de provizii de război pe această rută – o realizare care a jucat un rol important în obținerea victoriei de către Aliați. Piloții au poreclit ruta de zbor periculoasă „Cocoașa”, făcând referire la înălțimile greu de navigat din estul lanțului muntos Himalaya, provincia cunoscută azi ca Arunchal Pradesh.

Ruta terestră de aprovizionare a trupelor chineze care trecea prin Burma a fost blocată de japonezi, astfel că americanii au apelat la ruta aeriană primejdioasă pe deasupra munților.

Cu ajutorul localnicilor, echipele indo-americane compuse din alpiniști, studenți, medici, arheologi și salvamontiști au reușit să găsească cel puțin 20 de avioane prăbușite și rămășițele mai multor aviatori dispăruți în acțiune. Este o muncă asiduă: o călătorie de opt zile a dus la descoperirea unui singur avion prăbușit.

Relatările supraviețuitorilor

Una dintre misiuni a rămas blocată în munți timp de trei săptămâni după ce a fost lovită de o furtună de zăpadă neobișnuit de puternică. Printre descoperiri se numără rezervoare de oxigen, mitraliere, părți din fuzelaj. Cranii, oase, cizme și ceasuri au fost descoperite de asemenea printre resturile avioanelor, iar mai multe probe ADN au fost prelevate pentru identificarea victimelor.

Toate artefactele recuperate și poveștile celor care le-au folosit pot fi văzute la Muzeul Cocoașei (The Hump Museum) din Pasighat. Muzeul „nu este doar un cadou pentru Arunachal Pradesh sau pentru familiile afectate, ci și pentru India și întreaga lume”, a declarat ambasadorul american în India, Eric Garcetti.

Generalul William H Tunner, un pilot al Forțelor Aeriene ale Statelor Unite, își aduce aminte cum zbura cu avionul său de transport C-46 pe deasupra satelor și zonelor sălbatice cu pante abrupte, văi largi, defileuri adânci, pârâie înguste și râuri tulburi de culoare maronie.

Zborurile pline de primejdii erau de multe ori operate de piloți tineri care abia terminaseră instructajul. Vremea pe Cocoașă se schimba „de la minut la minut, de la o milă la alta”, își amintește Tunner.

Punctul de plecare al călătoriei se afla în junglele umede și joase din India, în timp ce la capătul celălalt îi așteptau platourile înalte din vestul Chinei.

Tunner își aduce aminte de un incident în care un avion a fost dat complet pe spate de un curent de aer descendent la peste 7.500 de metri altitudine. Furtunile de primăvară, cu vânturi puternice, lapoviță și grindină, au fost cele mai mari provocări pentru piloții avioanelor cu instrumente rudimentare de navigație.

O singură furtună a doborât nouă avioane Theodore White, un jurnalist care a zburat pe această rută de cinci ori pentru un articol, a scris că pilotul unui avion care transporta soldați chinezi fără parașute a decis să facă o aterizare forțată după ce avionul a înghețat.

Copilotul și operatorul radio au reușit să sară din avion și să aterizeze pe un „copac mare tropical”, fiind nevoiți să petreacă 15 zile prin sălbăticie până când au fost găsiți de niște băștinași prietenoși.

Membri forțelor aeriene care au participat la operațiunea din Himalaya au ajuns niște figuri legendare.

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
www.antena3.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
sportpesurse.ro
image
www.bugetul.ro
Richard și Alejandra Gere, GettyImages (2) jpg
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
okmagazine.ro
image
historia.ro
image
historia.ro
Starship shutterstock jpg
centrala jpeg
churches lalibela  jpg
manastirea Ghighiu  jpeg
Pensionari discută cu reprezentanții presei și oficialii Caselor de Pensii de care aparțin privind recalcularea pensiei, în București. FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
stat bloc romania jpg
centrala termica de apartament instalator shutterstock 2373202799 jpg
vant puternic distrugeri jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net