Avion prăbuşit în Franţa: 5 mistere ale catastrofei aeriene
Barcelona, 24 martie, ora 9.00. Pasagerii se ciocnesc între ei alergând spre terminale. Printre călători se află şi fotbalistul român Alin Vigariu (34 de ani) care se întorcea din cantonament împreună cu echipa sa, Dalkurd FF. În difuzoare e anunţată îmbarcarea pentru cursa 4U 9525 Germanwings de la Barcelona la Düsseldorf. Românul şi colegii de echipă iau o decizie de ultim moment. Viaţa lor atârnă de un fir de păr.
Ora 9.30. Se anunţă în boxe îmbarcarea pentru zborul 4U 9525 Germanwings către Düsseldorf. Încă se mai pot cumpăra bilete pentru această cursă. Fotbalistul Alin Vigariu (34 de ani) care a jucat peste 100 de meciuri în Liga I, majoritatea în tricoul Universităţii Craiova, se află împreună cu echipa suedeză de liga a treia, Dalkurd FF în faţa casei de bilete.
Înainte de startul sezonului, nordicii au efectuat un cantonament în Catalunia şi plănuiau să revină în Suedia marţi, cu o escală la Düsseldorf. Colegii de echipă ai lui Alin se joacă pe telefoane şi ascultă muzică la căşti. Şefii clubului discută aprins: sunt locuri suficiente în avion pentru toată echipa, dar au de stat prea mult în Düsseldorf, până la prima legătură. Şefii hotărăsc să mai aştepte.
Ora 10.01. Airbus a320 aparţinând Germanwings decolează cu destinaţia Düsseldorf. 47 de minute mai târziu toţi cei 150 de oameni aflaţi la bord îşi găsesc sfârşitul în Valea Morţii din Alpii Francezi. Românul Alin Vigariu află abia la destinaţie că Moartea îi dăduse întâlnire în ziua aceea.
„Trebuia să fiu acolo, dar am plecat la 45 de minute după avionul care s-a prăbuşit. Eu şi colegii mei de echipă am fost împărţiţi în trei avioane care au plecat din Barcelona şi trebuia să ajungem în Borlänge. Eu şi încă şase-şapte colegi am fost în cursa de Zürich. La Zürich am aflat despre tragedie. Nu ştiam nimic de grupul de colegi care a zburat la München. Simţeam că ne-am născut a doua oară”, a declarat pentru Click! fostul mijlocaş al Universităţii.
Avion prăbuşit în Franţa: Victimele proveneau din 18 ţări
Oficialii companiei aeriene Germanwings au relatat că cei 150 de oameni de la bordul aeronavei proveneau din cel puţin 13 ţări diferite. Cei mai mulţi erau nemţi - 72, între care 16 elevi ai gimnaziului Joseph-Koenig, şi spanioli – 35, între care politicianca Ariadna Falguera (33 de ani).
Cel puţin 3 kazahi, între care cântăreţul de operă Oleg Bryjak (54 de ani), 3 mexicani şi 3 britanici, printre care s-a aflat Marina Bandrés López-Belio împreună cu bebeluşul ei, se mai aflau la bord. Printre victime se mai numără 2 argentinieni, 2 australieni, 2 columbieni, 2 iranieni, 2 japonezi, 2 marocani, 2 americani, 2 venezueleni, un belgian, un danez, un israelian, un olandez şi un turc.
Cele mai grave accidente aviatice din Europa
- 2014 (17 iulie): zborul MH17 al Malaysia Airlines se prăbuşeşte în estul Ucrainei, ucigându-le pe toate cele 298 de persoane de la bord. Rebelii proruşi sunt acuzaţi că au doborât aeronava cu o rachetă.
- 2010 (10 aprilie): un avion Tupolev 154, avându-l la bord pe preşedintele polonez Lech Kaczynski, se prăbuşeşte lângă aeroportul rusesc care deserveşte Smolensk. Peste 90 de persoane sunt ucise.
- 2009 (1 iunie): un Airbus 330 al Air France zburând pe ruta Rio de Janeiro – Paris se prăbuşeşte în Atlantic cu 228 de persoane la bord, din cauza unei defecţiuni tehnice şi a erorii umane.
- 2008 (14 septembrie): un Boeing-737 se prăbuşeşte la aterizare în Rusia, din cauza unei defecţiuni tehnice. Mor toţi cei 88 de pasageri plus echipajul.
- (20 august): o aeronavă a Spanair face o decolare nereuşită pe aeroportul Barajas din Madrid, ucigând 154 şi rănind 18 oameni.
- 2006 (22 august): un avion rusesc Tupolev-154 cu 170 de persoane la bord se prăbuşeşte în estul Ucrainei.
- 9 iulie: un Airbus A-310 aparţinând unei companii ruseşti face o eroare de aterizare pe un aeroport din Siberia. Mor 124, dar supravieţuiesc 50 de persoane.
- 3 mai: un Airbus A-320 al Armavia (Armenia) se prăbuşeşte în Marea Neagră lângă Soci. Mor 113 oameni.
- 2005 (4 august): un zbor Helios din Cipru în Atena cu 121 de oameni cade la nord de Atena, aparent după scăderea presiunii în cabină.
- 2003 (8 ianuarie): un avion al Turkish Airlines cu 76 de pasageri plus echipaj se prăbuşeşte la aterizare în Diyarbakir.
- 2002 (1 iulie): 71 de oameni au murit când un Tupolev 154 rusesc s-a ciocnit cu un avion de transport de marfă Boeing 757 deasupra Germaniei.
- 2001 (8 octombrie): o aeronavă a Scandinavian Airlines System se ciocneşte cu un avion de mici dimensiuni pe ceaţă densă pe un aeroport din Milano. Mor 118 persoane.
Ce s-a întamplat de fapt cu avionul Airbus A320 al companiei Germanwings? Anchetatorii au găsit una din cutiile negre ale aeronavei, care este grav avariată, şi au cerut să fie examinată imediat pentru a descoperi cauzele reale ale prăbuşirii.
De ce au decuplat aeronava de pe pilot automat? Conform normelor aviatice internaţionale, la înălţimea de 11.500 m, un Airbus A320 zboară pe pilot automat. E un mister de ce a fost decuplat de pe pilot automat.
- Eroare de procedură? De ce nu au cerut piloţii permisiunea de a scădea altitudinea, în condiţiile care la altitudinea de croazieră de 11.500 m se merge pe pilot automat? Un control de trafic i-a întrebat de ce pierd altitudine. Nu a răspuns nimeni.
- Eroare tehnică? În Alpii francezi există zone sub 5.000 m unde nu ai voie să zbori. Aşadar, din cauza unei defecţiuni la computerul de bord, piloţii nu au ştiut unde se află înainte de a coborî până la 2.071 m.
- Depresurizarea cabinei? Avionul Airbus A320 a coborât 1.100 m pe minut de la altitudinea de croazieră de 11.500 m. Măștile oferă oxigen pentru circa zece minute. Piloţii au setat coborârea, dar nu au reuşit să îşi cupleze măştile de oxigen.
- Terorismul? Avionul Airbus320 e considerată una dintre cele mai sigure aeronave, iar pilotul avea o experienţă de 6.000 de ore de zbor. Dacă a fost atacat în cabină de un pasager?