1 milion € «se plimbă» pe autobuzele RATB
Regia de transport încasează anual între 40 şi 45 de milioane de euro din taxarea călătoriilor şi peste 600.000 de euro din amendarea „blatiştilor”. La aceste venituri se adaugă cele 1,1 milioane de euro provenite din publicitatea pe mijloacele de transport, însă banii nu sunt suficienţi pentru un serviciu pe măsura aşteptărilor.
Un raport intern, referitor la situaţia financiară a Regiei în 2014, arată că RATB şi-a sporit veniturile prin închirierea spaţiilor „albe” de pe mijloacele de transport în comun cu peste 1,1 milioane de euro. Din aceste încasări, cei mai mulţi bani au produs cele o mie de autobuze Mercedes, preferate de companiile care şi-au promovat produsele şi serviciile. Pentru „îmbrăcarea” totală a unui autobuz cu materiale publicitare, RATB percepe 2.000 de euro lunar. Peste 240 de autobuze au fost decorate în acest fel în cursul anului 2014, ceea ce a însemnat un câştig de 482.000 de euro. Cele mai multe autobuze (390) au beneficiat de afişe lipite în partea din spate, iar contractele au însumat 253.500 de euro. Troleibuzele şi tramvaiele nu au fost la fel de căutate de agenţiile de publicitate. Anul trecut, doar 13 vehicule au fost colantate cu afişe publicitare.
Cu banii strânşi în 2014, Regia ar fi putut finanţa construcţia unui tramvai Bucur nou. Din nefericire, uzina de construcţii şi reparaţii a RATB nu primeşte nici un ban pentru sporirea parcului de tramvaie, ci doar pentru reparaţii şi peticeli. Reprezentanţii RATB mizează în 2015 pe o creştere a veniturilor obţinute din publicitate, însă, chiar şi aşa, bucureştenii nu văd nici o îmbunătăţire a condiţiilor de transport. Ca şi o altă companie cu capital de stat, Metrorex, Regia de transport rămâne dependentă de subvenţiile acordate de Municipalitate. În ciuda faptului că e condusă de un manager şi are un consiliu de administraţie, care au sarcina de a aduce Regia pe plus, RATB nu e capabilă să se ridice la aşteptările bucureştenilor. Recent, societatea aflată în subordinea Primăriei Capitalei a fost sancţionată cu 150.000 de lei pentru întreţinerea precară a mijloacelor de transport în comun.
ANAF i-a blocat conturile
RATB se confruntă cu o nouă problemă. ANAF a blocat conturile Regiei, la începutul acestei săptămâni, pentru neplata unor taxe la stat. Reprezentanţii Fiscului spun că RATB datorează aproape 273 de milioane de lei (peste 60 de milioane de euro) pentru că nu a plătit TVA pentru gratuităţile oferite pensionarilor pe transportul în comun. Conducerea Regiei a contestat acţiunea ANAF, pe care o consideră o eroare.
Câţi bani aduce publicitatea la metrou
Compania Metrorex a raportat venituri de aproape 6 milioane de euro, în 2014, însă acestea au fost obţinute din mai multe activităţi (redevenţe şi chirii, contracte de utilităţi, publicitate şi contracte de asociere privind închirierea spaţiilor comerciale). În 2015, Metrorex va încasa mai puţin decât anul trecut din cauză că a renunţat unilateral la contractul semnat cu firma de publicitate Spectacular, angajată în 2011 să administreze toate panourile şi campaniile publicitare în numele său. Cei de la metrou au cerut dublarea tarifelor, spre nemulţumirea partenerului lor.