7 moduri în care hoții vă pot fura banii din cont. Poliția Română vă învață cum să vă protejați
Pandemia ne-a forțat să ne mutăm viața în online, de la serviciu, afacere, cumpărături, până la interacțiunea cu prietenii. Tot aici s-au mutat și hoții. Și-au diversificat metodele de furt, și-au șlefuit tacticile și au reușit să-i păcălească pe creduli. Astfel, Poliția Română și Europol au lansat o campanie de prevenire a fraudelor informatice și au publicat 7 ghiduri în care explică pe larg cum eviți să devii victimă.
7 tipuri de fraude online
În fiecare an, în octombrie, are loc la nivel european o campanie de prevenire a fraudelor informatice. În acest an, Europol, Federația Europeană a Băncilor și unitățile de poliție din fiecare țară au lansat 7 ghiduri ce includ informații și recomandări cu privire la cele mai întâlnite tipuri de fraude în mediul online. La fiecare, se explică succint pe ce principiu funcționează, cum pot fi identificate și evitate.
Frauda „Mesaj de la șef”
Cum funcționează. Vizează angajații autorizați să efectueze plăți. Hoțul sună sau trimite un email, pretinzând că este unul dintre managerii de top din companie și determină angajatul să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer.
Cum recunoști frauda. Autorul este, de obicei, bine informat cu privire la organizație. Folosește un limbaj persuasiv de genul „avem încredere în tine, rămâne între noi, eu sunt ocupat acum”. Se referă la o situație sensibilă (un control al autorităților, achiziții etc.), de aceea îi cere angajatului să nu respecte procedura obișnuită de autorizare a plăților. Printre semnale: îți cere confidențialitate; pune presiune, spunând că e urgent; face amenințări sau promisiuni neobișnuite, te flatează.
Ce poți face
- Respectă cu strictețe procedurile de securitate în cazul plăților și achizițiilor, nu sări niciun pas procedural și rezistă presiunilor.
- Verifică atent adresele de e-mail când primești solicitare de informații sensibile.
- Dacă ai dubii în cazul unui transfer de bani, consultă un coleg.
- Restricționează informațiile de pe rețelele sociale.
- Dacă primești un e-mail suspect, informează imediat departamentul IT.
Frauda cu facturi
Cum funcționează. O firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul unui furnizor de bunuri/servicii legitim. Angajații cu atribuții de efectuare de plăți sunt determinați să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor.
Ce poți face
- Verifică orice solicitare, în special dacă se cer modificări de detalii bancare pentru viitoare plăți.
- Pentru plăți peste o anumită sumă de bani, instituie o procedură suplimentară de verificare cu beneficiarul.
- Când efectuezi o plată, trimite un e-mail de confirmare destinatarului.
Frauda cu investiții
Cum funcționează. Acestea pot include „oportunități” de investiții în acțiuni, obligațiuni, metale prețioase, imobiliare în străinătate sau energii alternative.
Care sunt semnalele
- Primești un apel nesolicitat în mod repetat.
- Ești asigurat că afacerea e sigură și îți recuperezi foarte repede investiția.
- Oferta este limitată în timp, este doar pentru tine și nu trebuie să o divulgi altcuiva.
Ce poți face
- Refuză orice apel necunoscut de la astfel de persoane.
- Fii precaut la oferte care promit câștiguri mari, eventual cere întotdeauna sfaturi financiare de la o persoană imparțială.
- Contactează poliția dacă ai suspiciuni.
Fraude la cumpărături online
Cum funcționează. Autorii îți prezintă ”oferte-bombă” de ”chilipiruri” în mediul online.
Ce poți face
- Folosește site-uri românești.
- Verifică recenziile produsului pe care vrei să-l cumperi.
- Folosește cardul de credit (ai mai multe șanse să-ți recuperezi banii).
- Plătește folosind servicii de plăți sigure (ți se solicită plata prin transfer bancar? Mai gândește-te!).
- Plătește doar când ai o conexiune sigură la internet și evită folosirea hot-spot-urilor publice de wi-fi.
- Atenție la reclame, la oferte miraculoase! Dacă e prea frumos ca să fie adevărat, probabil nu e!
Frauda cu telefonul sau e-mailul
Cum funcționează. Hoții te apelează telefonic, îți trimit un SMS ori un e-mail, prin care te induc în eroare ca să-ți divulgi datele personale, financiare ori de securitate. La prima vedere, aceste mesaje par legitime.
Ce poți face
- Citește cu atenție mesajele, compară adresa expeditorului cu cea din corespondențele anterioare.
- Atenție mare dacă primești mesaje „din partea băncii”, prin care ți se solicită date sensibile (numere de cont, parole).
- Nu răspunde la mesaje dubioase.
- Nu deschide linkuri și nu descărca atașamente din aceste mesaje.
- Nu transmite prin telefon codul PIN ori parola de la Internet Banking.
„Iubire prefăcută”
Cum funcționează. Autorii își „agață” victimele pe site-uri de întâlniri, dar pot utiliza și rețelele de socializare sau e-mailul persoanal. Își declară sentimentele, îți cer filme sau fotografii intime și încearcă să-ți câștige repede încrederea. Apoi îți cer bani, cadouri sau date bancare pe care, dacă nu le trimiți, recurg la șantaj. Cu cât trimiți mai mult, cu atât vor cere mai mult.
Ce poți face
- Fii foarte atent cu datele personale pe care le lași pe astfel de site-uri.
- Verifică profilele și fotografiile celuilalt, care pot fi false.
- Atenție la greșelile gramaticale, neconcordanțele în informații și scuzele de tipul „camera mea foto nu funcționează”.
- Nu transmite materiale compromițătoare.
- Dacă vreți să vă întâlniți personale, anunță familia/prietenii.
- Nu trimite niciodată bani, datele cardului ori copii ale actelor personale.
Furtul de date personale
Cum funcționează. Autorii îți colectează nelegitim datele personale de pe rețele de socializare. Datele tale pot fi vândute altor infractori sau folosite pentru a-ți accesa conturile bancare, contracta împrumuturi ori derula afaceri ilegale în numele tau.
Ce poți face
- Acordă o atenție deosebită datelor personale publicate pe diverse platforme de socializare ori site-uri.
- Pune-ți alertă pe telefon la Internet Banking, pentru a primi SMS la fiecare tranzacție efectuată. Dacă apar plăți pe care știi că nu le-ai făcut, sună banca și blochează cardul.