Aerul din metrou, mai toxic decât ne-am imagina. Cât de periculoase sunt stațiile aglomerate?
Bucureștenii sunt expuși zilnic unor niveluri periculoase de poluare în stațiile de metrou, mai ales seara, când ventilația slabă, frecarea trenurilor și gazele de eșapament contribuie la acumularea masivă de particule toxice. Diferențele între vagoane și peroane sunt uriașe, iar autoritățile nu măsoară oficial calitatea aerului.

Datele vin doar din cercetări independente, potrivit unei investigații Buletin de București.
Aerul din subteran, mult mai periculos decât la suprafață
Pe linia M2, cunoscută și ca „magistrala corporatiștilor”, stațiile de metrou ascund un pericol invizibil: aerul pe care îl respirăm este adesea mai toxic decât în intersecțiile aglomerate ale orașului.
Măsurătorile efectuate de jurnaliști cu senzori independenți în patru stații intens circulate – Pipera, Piața Victoriei, Eroii Revoluției și Tudor Arghezi – au arătat că nivelul particulelor PM10, PM2.5 și PM1 sunt mult peste limitele recomandate, mai ales seara.
În stația Eroii Revoluției, inaugurată în 1986, s-au înregistrat cele mai mari valori.
Cercetătoarea Luminița Mărmureanu, care a interpretat datele colectate cu senzori portabili, atrage atenția că „stația Piața Victoriei a evidențiat de asemenea o predominanță a particulelor grosiere, ceea ce indică o influență mai puternică a surselor mecanice și de resuspensie a prafului”.
Practic, poluarea provine din frecarea roților de șine, dar și din praful care este ridicat constant în aer de trecerea trenurilor și de fluxul de călători. Iar sistemele de venitlație sunt ineficiente.
„În intervalul serii predomină acumularea particulelor fine și ultrafine, fenomen ce poate fi atribuit atât ventilării insuficiente, cât și contribuției continue a surselor interne și externe, precum gazele de eșapament și pătrunderea aerului poluat din exterior”, explică specialista consultată de Buletin de București.
Cu alte cuvinte, gura de metrou devine un loc în care se combină poluarea subterană cu cea de la suprafață.
În vagoane e mai bine, dar tot praf se respiră
Chiar dacă garniturile de tren sunt mai noi și mai bine ventilate, diferența față de peroane nu înseamnă aer curat.
„Analiza comparativă a concentrațiilor de particule între peronul stațiilor de metrou și interiorul vagoanelor arată diferențe semnificative, în special pentru PM1, care sunt în medie cu aproximativ 88% mai mari pe peron decât în vagoanele metrourilor”, explică Mărmureanu.
Pentru PM2.5 și PM10, diferențele sunt de 59%, respectiv 49%.
Ministerul Mediului nu măsoară calitatea aerului din subteran, iar autoritățile se bazează aproape exclusiv pe date venite din inițiative private sau cercetări independente, mai precizează sursa citată.



































