Am încetat să fiu fan Uber după ce mi-a băgat adânc mâna în buzunar
Lansat în România în 2015 ca soluție de decongestionare a traficului din marile orașe, serviciul de ride-sharing de la Uber a fost învins de aglomerația sufocantă de la orele de vârf. În realitate, uberX e o alternativă la serviciile clasice de transport, însă una extrem de costisitoare. Am încetat să fiu fan al aplicației-minune fiindcă nu e deloc prietenoasă cu buzunarul meu, iar cauzele le găsiți în articolul de față.
Ideea din spatele serviciilor oferite de Uber e genială. Să încurajezi mai multe persoane să folosească același automobil pe un traseu comun este, din start, o alegere câștigătoare. Din nefericire, de la teorie la practică e un drum lung și sinuos, la capătul căruia tu, ca și consumator, vei ieși mereu în pierdere. Servicii ca cele oferite de Uber și Taxify nu lucrează în favoarea atâta vreme cât numărul autovehiculelor înmatriculate anual este din ce în ce mai mare, iar transportul public nu dă semne că se apropie de eficiența dorită.
Da, principalul inamic al serviciului uberX este traficul aglomerat de la orele de vârf, iar autoritățile locale din marile orașe n-au reușit să facă nimic în direcția asta. Însă, Uber și șoferii săi parteneri au găsit o soluție pentru a se proteja. „Arma” lor se cheamă „tarif dinamic”, care acum este cel mai mare inamic al tău ca și client. Sub pretextul cererii ridicate și a traficului aglomerat, Uber umflă considerabil tariful practicat. Ești informat încă înainte de plasarea comenzii că urmează să plătești mai mult și ți se oferă chiar o estimare a costului călătoriei, pe baza condițiilor de trafic din momentul comenzii. Poți refuza cursa, în așteptarea decongestionării traficului, sau poți accepta condițiile oferite în acel moment.
Problema e că, uneori, ajungi să plătești chiar mai mult decât ai „negociat” în momentul plasării comenzii, iar Uber nu are încă un răspuns pentru asta. Mi-am dat seama că Uber îmi bagă mâna prea adânc în buzunar într-o dimineață aglomerată și ploioasă de miercuri, când am efectuat o cursă care a avut aceeași destinație ca și alte dăți. Traseul a suferit mici modificări, din cauza ambuteiajelor, pe care șoferii parteneri le evită folosind aplicația Waze. În momentul plasării comenzii mi s-a atras atenția că tariful este dinamic (1,8 x tariful normal) și mi s-a oferit un cost final estimat cuprins între 21 de lei (cost minim) și 28 de lei (cost maxim). În final am plătit 34,8 lei, iar explicațiile nu există în acest moment. În alte zile, folosind aceeași destinație, același punct de plecare, însă fără factorul ploaie, costul final a fost cu 10-12 lei mai mic. În orice caz, niciodată nu a depășit valoarea maximă estimată.
Apare tariful exact
Pentru a veni în sprijinul utilizatorilor din platformă, Uber a lansat miercuri, 14 februarie 2018, un nou serviciu. Din această zi, aplicația Uber va permite clienților să obțină, în avans (la momentul comezii), tariful exact al curselor. Tariful afișat în aplicație va include distanța până la destinație, timpul estimat pe baza valorilor istorice de trafic, tariful dinamic (când e cazul) și eventualele reduceri promoționale.
„O cursă de la Dristor până la Gara de Nord, într-o oră de vârf, va fi de 15,63 de lei. O cursă de la Piața Victoriei până la aeroport va fi de 26,09 lei. Atunci când intervine tarifarea dinamică, aplicația Uber va afișa suma exactă și mesajul că tarifele sunt mărite ca urmare a cererii mari. Atunci când tariful dinamic depășește 3 X tariful de bază, utilizatorii vor fi notificați despre asta și li se va cere confirmarea”, spun reprezentanții Uber România.
În situațiile în care pasagerii modifică destinația, adaugă o oprire pe parcurs sau timpul petrecut în cursă e mai lung decât cel estimat, aplicația va actualiza corespunzător valoarea totală a cursei. Mai multe detalii găsiți AICI.
Deși am folosit aplicația miercuri dimineață, nu am beneficiat de această nouă facilitate. Explicația poate fi aceea că m-am trezit prea devreme.
Uber e prezent în România din 2015, când a fost lansat în București. Serviciile sale sunt acum disponibile utilizatorilor și Timișoara, Cluj-Napoca și Brașov. Compania americană se află în conflict cu operatorii locali de servicii de taximetrie, care acuză proprietarii platformei că fac concurență neloială. În ciuda nemulțumirilor de ambele părți, statul român nu a decis încă e fel de servicii oferă cei de la Uber în România.