Atenție, șoferi! Noi taxe în România: Cine nu știe de ele va primi amenzi usturătoare!
Guvernul a adoptat, joi, 22 iunie, proiectul de lege privind aplicarea unor tarife rutiere pe rețeaua de drumuri naționale din România, în cazul tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Luna trecută, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică un proiect de lege prin care se dorea impunerea unei roviniete în funcție de vechimea mașinii, dar și o nouă taxă pentru camioane numită TollRo. Mai exact, prețul rovinietei va deveni direct proporțional cu nivelul de poluare al autoturismului, iar șoferii de camioane vor plăti „la kilometru”.
De când se va aplica
Mai mult decât atât, rovinieta va putea fi achiziționată pentru 10 zile, 30 de zile, 60 de zile și 12 luni, iar nivelul acesteia va fi stabilit prin ordin al Ministerului Transporturilor, diferit față de cum poate fi plătită în prezent: una, 7, 30, 90 de zile sau pentru un an și se aplică tuturor vehiculelor, indiferent de specificul ori caracteristicile tehnice pe care le au.
Astfel, de la 1 ianuarie 2026, rovinieta se aplică tuturor categoriilor de vehicule înmatriculate care sunt folosite pe reţeaua de drumuri naţionale din România, concepute şi construite pentru transportul de persoane şi transportul de marfă cu masa totală maximă autorizată (MTMA) mai mică sau egală cu 3,5 tone, și se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a reţelei de drumuri naţionale din România.
În ceea ce privește tariful, cel zilnic nu depăşeşte 9% din cel pentru 12 luni, tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din cel pentru 12 luni, iar cel lunar nu depăşeşte 19 % din tariful pentru 12 luni. Dacă vorbim despre tariful pe două luni, acesta nu depăşeşte 30 % din tariful pentru 12 luni. „Înregistrarea în format electronic a informaţiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea şi controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER”, potrivit proiectului de lege.
Ce este TollRo
TollRo este un sistem de taxare care se va aplica vehiculelor cu o masă mai mare de 3,5 tone. Acesta va fi interoperabil cu sistemele similare din celelalte țări membre ale UE. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este entitatea desemnată să perceapă și să încaseze TollRo.
„TollRo se va aplica pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta (rețeaua de drumuri n.r.), concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone. Vehiculele de transport mixt se asimilează, din punct de vedere al TollRo, cu vehiculele de transport marfă.”, mai arată reprezentanții MT, relatează Adevărul.ro.
Noua formulă de taxare va presupune tarifarea utilizatorilor în funcție de distanța parcursă pe drumurile din România. TollRo se va calcula prin înmulțirea tarifului unitar cu distanța parcursă.
Ce amenzi riscă cei care nu o plătesc
În cazul vehiculelor care circulă fără plata TollRo, utilizatorii vor avea obligația de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu va fi următorul: nu mai mult de 1.000 lei, în situația în care se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România; 2.000 lei, în situația în care nu se poate stabili distanța parcursă pe domeniul SETRE România.
Excepții de la plata rovinietei
Autovehiculele mai multor instituţii precum MAI, MApN, SRI, SPP, dar şi cele folosite în transportul public local de persoane prin servicii regulate, autovehiculele autorizate pentru efectuarea transportul şcolar şi ambulanţele detinute de autorităţile sau entităţile publice vor fi scutite de plara rovinietei, potrivit autorităților.
De asemenea, vor beneficia de scutiri și vehiculele care efectuează transporturi în cadrul unor misiuni de protecţie civilă, sau misiuni umanitare pe teritoriul României, sau care tranzitează România în acest scop, persoanele cu handicap, precum şi însoţitorii sau, după caz, asistenţii personali ai acestora.